Dodawanie produktów PrestaShop | profesjonalny e-magazynier Faktura VAT

Dodawanie produktów do sklepu internetowego opartego na silniku PrestaShop przez zewnętrzną firmę – specjalistę ds. marketingu, wyspecjalizowanego e-magazyniera, to gwarancja prawidłowo wprowadzonych danych i niższych kosztów obsługi sklepu internetowego. Jako e-magazynier (przedstawiciel nowego zawodu) i spec. ds. zarządzania i marketingu, świadczę usługi wprowadzania danych, a w tym nade wszystko dodawania produktów na sklepy internetowe oraz wystawiania aukcji. Zajmuję się ręcznym, jak i masowym oraz na wpół automatycznym uzupełnianiem kart produktowych i plików CSV oaz XML.

Pracuję na najpopularniejszych silnikach e-commerce. Bardzo dobrze znany mi jest sposób obsługi magazynu na silniku PrestaShop. Od kilku lat pracuję na tym sklepie, wypełniam karty produktowe, wprowadzam nowe dane, kreuję treści opisowe produktów oraz buduję struktury kart produktowych za pomocą języków HTML, CSS czy XML oraz za pomocą kreatorów typu Visual Composer, WP Bakery, itp.. . Silnik sklepowy PrestaShop to dobre miejsce do pracy magazynowej pod warunkiem dobre zoptymalizowanego serwera i odpowiednio zorganizowanej pracy,

Do dodawania produktów na sklepie internetowym opartym na silniku PrestaShop, wystarczy stworzenie konta administracyjnego z dostępem do zakładki: KATALOG. W zakładce tej mieszczą się gałęzie drzewa magazynowego. Pracownik e-magazynowy otrzymuje tym samym dostęp i możliwość edycji: produktów, kategorii, atrybutów wartości, cech, producentów, tagów oraz załączników. Poza tym w obrębie tej zakładki mogą się mieścić dodatkowe moduły zewnętrzne wgrane na silnik sklepowy w celu zmiany sposobu jego funkcjonowania.

Rolą pracownika e-magazynowego posiadającego dostęp do zakładki KATALOG jest umiejętne, tj. szybkie i poprawne wprowadzenie nowych danych produktowych. Zakres pracy w obrębie tych zakładek sprowadza się nie tylko do dodawania danych stricte produktowych, jak wprowadzenie określonych cen, opisów, funkcji, itp.., ale i może polegać na edycji struktury karty produktowej w języku HTML/CSS lub za pomocą kreatorów typu Visual Composer, WP Bakery, itp.. . Poza tymi działaniami, e-magazynier może wykonywać prace w obrębie drzewa kategorii, atrybutów i cech. Nierzadko tego typu prace wynikają same przez się, ale powinny być jasno zdefiniowane w wytycznych dot. pracy magazynowej. Role e-magazyniera, jak i zakres jego powinności i obowiązków można dowolnie podzielić, również ze względów pragmatycznych, czyli w celu szybkiego i terminowego wykonania prac magazynowych. Ogólnie rzecz ujmując zlecając pracę e-magazynierowi warto jasno i dość precyzyjnie określić zakres jego powinności i obowiązków, tak aby zlecenie zostało wykonane prawidłowo i zgodnie z przyjętym kompromisem finansowo-wynagrodzeniowym.

Silnik sklepów internetowych PrestaShop posiada przyjazny użytkownikowi interfejs, który pomimo małych indywidualności, pozwala na łatwą adaptację i szybką oraz dokładną pracę. Gro pracy e-magazynowej na PrestaShop odbywa się w obrębie gałęzi plików: PRODUKTY. To tutaj trwają intensywne prace związane z dodawaniem produktów, tj. wprowadzaniem danych w obręb struktury kart produktowych. Nie zawsze celowe jest uzupełnianie wszystkich rubryk. Na przykład, kod produktu, Kod kreskowy EAN-13 lub JAN oraz Kod kreskowy UPC w gałęzi Informacje wprowadzamy tylko wtedy, kiedy produkt nie posiada wariantów (kombinacji). W innym przypadku, tzn. wtedy, kiedy planujemy dodanie do karty produktowej zakładki z kilkoma innymi kolorami, czy rozmiarami, to odpowiednie kody produktów należy wprowadzić w gałęzi Kombinacje. Podobna indywidualność zachodzi w obrębie gałęzi ZDJĘCIA, gdzie należy wprowadzić wszystkie zdjęcia dla każdej z kombinacji produktów (dla każdego z wariantów produktów). a niekiedy dla uzyskania pożądanego efektu kolejkowego niektóre ze zdjęć należy zduplikować. Teraz bowiem, aby każdy wariant miał przypisane tylko takie zdjęcia, które mu odpowiadają, należy odpowiednie zdjęcia oznaczyć w gałęzi KOMBINACJE.

Znajomość tych i temu podobnych indywidualności, niuansów, czy też fenomenów związanych z pracą na magazynie sklepu PrestaShop przekłada się na prawidłowe i szybkie dodawanie produktów. W momencie kiedy produkty posiadają krótkie i długie opisy (lub planuje się ich wprowadzenie) nie trzeba (wręcz nie należy) uzupełniać meta danych dot. tytułu i opisu, bo robot indeksujący Google pobierze je samodzielnie z opisu (usztywnianie tego procesu nie ma sensu).

Inną indywidualnością zachodzącą w trakcie pracy na PrestaShop (co uwypukla się bardziej na tym silniku aniżeli na sklepach wooCommerce) jest silna zależność pomiędzy widokiem frontend sklepu internetowego (zwłaszcza kart produktowych) a pamięcią wewnętrzną sklepu internetowego. Niejeden niedoświadczony użytkownik PrestaShop (czy innego sklepu internetowego, jak np. IdoSell) „psioczy” na temat niezgodności, jak pojawia się pomiędzy danymi wprowadzonymi od strony backendu, a tym co widzi w przeglądarce internetowej. Te strasznie irytujące i zarazem frustrujące niezgodności mają swoją naturę w pamięci podręcznej sklepu. Chwilowe niezgodności (zwłaszcza do czasu wyczyszczenia pamięci podręcznej sklepu) mogą dot. np. powiązań karty produktowej z innymi produktami, jak i samego wyglądu karty produktowej.

Ważnym aspektem dodawania produktów do sklepu internetowego opartego na silniku PrestaShop są funkcje, czyli cechy, a w rzeczy samej specyfikacja produktowa, którą uzupełnia się w gałęzi FUNKCJE. Aby wprowadzić nową cechę (funkcję), należy przejść do zakładki CECHY. Do każdej cechy można na sztywno przypisać wartości lub wprowadzać je ręcznie, każdorazowo dla każdego produktu z osobna. W moim przekonaniu przypisywanie wartości na sztywno mija się z celem, bo niejednokrotnie utrudnia pracę, zwłaszcza jeżeli sklep ma charakter wielobranżowy a produkty na półkach różnią się cechami, które na dodatek mają dość indywidualne wartości. Bardziej praktycznym rozwiązaniem jest ręczne przypisywaniem indywidualnych wartości poszczególnym cechom.

Silnik PrestaShop określany jest przez jego użytkowników i środowisko programistyczne mianem „kombajnu” wśród silników e-commerce. Jest to świetnie napisane oprogramowanie udostępniane w modelu open source. Nie oznacza to bynajmniej, że jest to oprogramowanie darmowe. Choć możliwe jest bezpłatne rozpoczęcie przygody ze sklepem PrestaShop, tak profesjonalne rozwiązania w postaci szablonów graficznych, czy różnego rodzaju modułów funkcyjnych jest płatne. Chcąc założyć sklep na PrestaShop trzeba też samodzielnie opłacać serwer i dbać o jego optymalizację. PrestaShop to rozwiązanie wymagające, ale bardzo profesjonalne i jeśli tylko włoży się w nie dużo pracy i serca, to na pewno zwróci się z nawiązką.