Import danych produktowych na PrestaShop z pliku CSV

Jest to kontynuacja artykułu dotyczącego przenoszenie na sklep danych z pliku CSV. W pierwszej części artykułu omówiłem podstawowe kwestie związane z importem danych na sklep czy serwis aukcyjny, potrzebę przeprowadzania testów oraz importowanie danych kategorialnych.

Zobacz: W jaki sposób zaimportować dane na sklep? (uwagi ogólne i import kategorii)

Import produktów

Import danych produktowych jest już nieco trudniejszy, zwłaszcza ze względu na to, że jest więcej zmiennych do wprowadzenia. To niesamowite ile jest tych danych i jak bardzo możemy zoptymalizować kartę produktową dzięki wprowadzaniu danych z pliku CSV. Nanoszenie na sklep danych z pliku CSV jest szybsze i bardziej przejrzyste, przez co możemy wprowadzić więcej wartości.

  1. ID
  2. Aktywny (0 lub 1)
  3. Nazwa
  4. Kategorie (x,y,z…)
  5. Cena bez podatku. (netto)
  6. Cena zawiera podatek. (brutto)
  7. ID reguły podatku
  8. Koszt własny
  9. W sprzedaży (0 lub 1)
  10. Wartość rabatu
  11. Procent rabatu
  12. Rabat od dnia (rrrr-mm-dd)
  13. Rabat do dnia (rrrr-mm-dd)
  14. Indeks #
  15. Kod dostawcy
  16. Dostawca
  17. Marka
  18. kod EAN13
  19. Kod kreskowy UPC
  20. MPN
  21. Podatek ekologiczny
  22. Szerokość
  23. Wysokość
  24. Głębokość
  25. Waga
  26. Czas dostawy produktów dostępnych w magazynie:
  27. Czas dostawy wyprzedanych produktów z możliwością rezerwacji:
  28. Ilość
  29. Minimalna ilość
  30. Niski poziom produktów w magazynie
  31. Wyślij do mnie e-mail, gdy ilość jest poniżej tego poziomu
  32. Widoczność
  33. Dodatkowe koszty przesyłki
  34. Jednostka dla ceny za jednostkę
  35. Cena za jednostkę
  36. Podsumowanie
  37. Opis
  38. Tagi (x,y,z…)
  39. Meta-tytuł
  40. Słowa kluczowe meta
  41. Opis meta
  42. Przepisany URL
  43. Etykieta, gdy w magazynie
  44. Etykieta kiedy dozwolone ponowne zamówienie
  45. Dostępne do zamówienia (0 = Nie, 1 = Tak)
  46. Data dostępności produktu
  47. Data wytworzenia produktu
  48. Pokaż cenę (0 = Nie, 1 = Tak)
  49. Adresy URL zdjęcia (x,y,z…)
  50. Tekst alternatywny dla zdjęć (x,y,z…)
  51. Usuń istniejące zdjęcia (0 = Nie, 1 = Tak)
  52. Cecha(Nazwa:Wartość:Pozycja:Indywidualne)
  53. Dostępne tylko online (0 = Nie, 1 = Tak)
  54. Stan:
  55. Konfigurowalny (0 = Nie, 1 = Tak)
  56. Można wgrywać pliki (0 = Nie, 1 = Tak)
  57. Pola tekstowe (0 = Nie, 1 = Tak)
  58. Akcja kiedy brak na stanie
  59. Wirtualny produkt (0 = No, 1 = Yes)
  60. Adres URL pliku
  61. Ilość dozwolonych pobrań
  62. Data wygaśnięcia (rrrr-mm-dd)
  63. Liczba dni
  64. ID / Nazwa sklepu
  65. Zaawansowane zarządzanie magazynem
  66. Zależny od stanu magazynowego
  67. Magazyn
  68. Akcesoria (x,y,z…)

Atrybuty niektórych z tych zmiennych widoczne są na front-office karty produktowej. Należą do nich między innymi: Nazwa, Kategorie, Cena zawiera podatek. (brutto), Opis, Etykieta, gdy w magazynie, Etykieta kiedy dozwolone ponowne zamówienie, Data dostępności produktu, Zdjęcia, Stan, etc. Widoczność tych zmiennych można zmieniać w ustawieniach sklepu, a ich wygląd i pozycję na karcie w kodzie motywu.

automatyczne dodawanie produktów na sklep
Automatyczne dodawanie produktów na sklep

Natomiast część z tych zmiennych jest ukrytych dla klienta i widoczna jest od strony back-office dla administratora sklepu. Należą do nich między innymi: Cena bez podatku. (netto), Koszt własny, ID reguły podatku, Dostawca, Wyślij do mnie e-mail, gdy ilość jest poniżej tego poziomu, Dostępne tylko online (0 = Nie, 1 = Tak), Akcja kiedy brak na stanie, Adres URL pliku.

Niektóre ze zmiennych standardowo niewidocznych dla klienta (jak nie wszystkie) można ustawić jako widoczne na front-office karty produktowej. Prostą zmianę widoczności atrybutów co poniektórych zmiennych, można dokonać w panelu administracyjnym sklepu, w zakładce PRESTASHOP – PREFERENCJE – PRODUKTY – STRONA PRODUKTU (+ STAN PRODUKTU). W dziale tym można ustawić m.in.

  • Ilość dni przez które produkt jest oznaczony jako “nowy”
  • Maksymalna wielkość podsumowania produktu
  • Optymalizacja strony produktowej
  • Wyświetl dostępne ilości na stronie produktu
  • Wyświetl pozostałe ilości kiedy ilość jest mniejsza niż
  • Wyświetl niedostępne atrybuty produktu na stronie produktu
  • Wyświetl przycisk “Dodaj do koszyka” kiedy produkt ma atrybuty
  • Wyświetl cenę po rabacie
  • Etykieta produktów dostępnych w magazynie
  • Etykieta produktów wyprzedanych z zaległych zamówień
  • Etykieta produktów niedostępnych na stanie z odmową realizacji zamówień
  • Czas dostawy produktów dostępnych w magazynie
  • Czas dostawy wyprzedanych produktów z zaległych zamówień

Wśród atrybutów, których wartości możemy wprowadzić do bazy danych sklepu za pomocą pliku CSV, znajdują się też takie, które mają zasadniczy i bezpośredni wpływ na optymalizację strony produktowej i naszego sklepu. Należą do nich:

  • Nazwa
  • OpisTagi (x,y,z…)
  • Meta-tytuł (Publiczny tytuł na stronie produktu i dla wyszukiwarek. Pozostaw puste, aby użyć nazwy produktu. Liczba pozostałych znaków jest wyświetlana po lewej stronie pola.)
  • Słowa kluczowe meta
  • Opis meta (Ten opis będzie się pojawiał w wyszukiwarkach. Potrzebujesz pojedynczego zdania o długości krótszej niż 160 znaków (ze spacjami))
  • Przyjazny adres URL (To jest edytowalny ręcznie URL, wygenerowany z nazwy produktu. Jeżeli chcesz, możesz go zmienić.)
Optymalizacja SEO atrybutów META strony produktowej

Należy zadbać o oryginalność i obszerność tych atrybutów. Tworząc lub edytując strony produktowe za pomocą plików CSV możemy w łatwy sposób kontrolować te treści i je łatwo poszerzać. Szczególną uwagę należy zwrócić na atrybuty META, które mają znaczenie dla rankingu i wyglądu zajawki strony produktowej w przeglądarce internetowej. Układ tabelaryczny danych w pliku CSV pozwala skoncentrować się na wartościach atrybutu z jednej kolumny. Dzięki temu możemy szybciej opracować dokładniejsze meta dane dla produktu.

Import wariantów (kombinacji)

Jednym z najbardziej zaawansowanych i zarazem najtrudniejszym do wykonania jest import kombinacji produktowych z pliku CSV. Plikc CSV ze zmiennymi dotyczącymi wariantów (kombinacji) powinien być powiązany z plikiem produktowym poprzez nr ID… W tym sensie, ze nr ID produktu z listy produktowej pliku CSV powinien być tożsamy z nr ID wariantów, a w rzeczy samej z nr ID atrybutów (cech) tych produktów. Oczywiście pliki CSV z danymi produktowymi i dotyczącymi wariantów nie muszą być powiązane w sensie stricte, ale pośrednio. Chodzi bowiem o to, aby oprogramowanie sklepu internetowego mogło skojarzyć produkty i warianty po numerze ID. Dane produktowe mogą już znajdować się na sklepie. Naszym zadaniem jest rozpoznanie nr ID produktu, dla którego chcemy wprowadzić warianty (kombinacje) i wykorzystanie tego numeru do identyfikacji atrybutów i innych zmiennych w pliku CSV z wariantami.

Drugą istotną kwestią jest sposób wprowadzania wartości (danych) obowiązkowych do kolumn z:nazwami atrybutów i nazwami wartości, a także ze zdjęciami. Należy bowiem pamiętać, że poza podporządkowaniem kombinacji (wariantów) określonym produktom poprzez przypisanie wariantom ID produktów, musimy zadbać też o właściwe określenie NAZWA:TYP:POZYCJA dla wartości w kolumnie atrybuty (cechy) pliku CSV z danymi dla wariantów (kombinacji). Musimy też prawidłowo określić WARTOŚĆ:POZYCJA.

Import kombinacji z plicu CSV do sklepu PrestaShop
Import kombinacji z plicu CSV do sklepu PrestaShop

Zastanówmy się przez chwilę nad układem zmiennych w tych kolumnach. Tak w kolumnie ATRYBUT, jak i w kolumnie WARTOŚĆ mamy zmienne składające się z następujących członów: Nazwa:typ atrybutu:pozycja. W module podstawowym PrestaShop są trzy typy atrybutów: kolor lub tekstura (ang. color), lista rozwijana (select) oraz przycisk jednokrotnego wyboru (radio). W pliku CSV z kombinacjami produktów musimy wprowadzić typ atrybutu zaraz za nazwą atrybutu, odpowiednio typ ten określając [Nazwa:typ atrybutu (color or select or radio)] i określić pozycję (numer). Atrybut składa się więc z trzech elementów (nazwa, typ, pozycja) oddzielonych od siebie separatorem “:”. Kombinacja składa się z co najmniej dwóch atrybutów (lub więcej). Atrybuty w pliku CSV oddziela się od siebie separatorem “, “.

Pełnię możliwości odkrywają właściwości kolumny WARTOŚĆ. Kolumna ta zawiera dwie informacje, a mianowicie Wartość:Pozycja. Wartość to zmienna cechy odpowiadającej danej pozycji. Jeśli więc wartość:0, a do pozycji 0 przypisany jest kolor, to zostanie ona przypisana do tego atrybutu. Po przecinku podajemy wartość dla drugiego i kolejnych atrybutów.

Jeśli produkt składa się, na przykład z: 2 wersji kolorystycznych, 4 rozmiarów i 3 rodzajów materiałów, to musimy ułożyć kombinacje wszystkich tych atrybutów na zasadzie “każdy z każdym” (kolumna Atrybut | kolumna Wartość):

  1. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Tkanina:2
  2. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Eko skóra:2
  3. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Skóra naturalna:2
  4. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Tkanina:2
  5. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Eko skóra:2
  6. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Skóra naturalna:2
  7. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Tkanina:2
  8. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Eko skóra:2
  9. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Skóra naturalna:2
  10. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XXL:1, Tkanina:2
  11. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XXL:1, Eko skóra:2
  12. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Skóra naturalna:2
  13. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Tkanina:2
  14. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Eko skóra:2
  15. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Skóra naturalna:2
  16. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Tkanina:2
  17. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Eko skóra:2
  18. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Skóra naturalna:2
  19. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Tkanina:2
  20. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Eko skóra:2
  21. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Skóra naturalna:2
  22. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Tkanina:2
  23. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Eko skóra:2
  24. Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Skóra naturalna:2

Widzimy, że właściwości w pierwszej kolumnie nie ulegają zmianie. Zmianie ulegają za to wartości w drugiej kolumnie, przy czym numery (odnośniki atrybutów) pozostają bez zmian. 2 (kolor) x 4 (rozmiar) x 3 (materiał) = 24 kombinacje, czyli produkt w 24 wariantach. Choć tworzenie pliku CSV z kombinacjami jest dość skomplikowane, tak wystarczy nieco wprawy, aby wykonywać tę operację w sposób właściwy. Należy tylko pamiętać o używaniu indeksu ID jako klucza, tworzeniu kombinacji z numerami ID właściwymi dla określonych produktów na sklepie. Ponadto należy uważać na ID atrybutów (aby ich przypadkiem nie nadpisać) i prawidłowo określać pozycję wartości względem atrybutów (0=0, 1=1, a=a).