Jest to kontynuacja artykułu dotyczącego przenoszenie na sklep danych z pliku CSV. W pierwszej części artykułu omówiłem podstawowe kwestie związane z importem danych na sklep czy serwis aukcyjny, potrzebę przeprowadzania testów oraz importowanie danych kategorialnych.
Zobacz: W jaki sposób zaimportować dane na sklep? (uwagi ogólne i import kategorii)
Import produktów
Import danych produktowych jest już nieco trudniejszy, zwłaszcza ze względu na to, że jest więcej zmiennych do wprowadzenia. To niesamowite ile jest tych danych i jak bardzo możemy zoptymalizować kartę produktową dzięki wprowadzaniu danych z pliku CSV. Nanoszenie na sklep danych z pliku CSV jest szybsze i bardziej przejrzyste, przez co możemy wprowadzić więcej wartości.
- ID
- Aktywny (0 lub 1)
- Nazwa
- Kategorie (x,y,z…)
- Cena bez podatku. (netto)
- Cena zawiera podatek. (brutto)
- ID reguły podatku
- Koszt własny
- W sprzedaży (0 lub 1)
- Wartość rabatu
- Procent rabatu
- Rabat od dnia (rrrr-mm-dd)
- Rabat do dnia (rrrr-mm-dd)
- Indeks #
- Kod dostawcy
- Dostawca
- Marka
- kod EAN13
- Kod kreskowy UPC
- MPN
- Podatek ekologiczny
- Szerokość
- Wysokość
- Głębokość
- Waga
- Czas dostawy produktów dostępnych w magazynie:
- Czas dostawy wyprzedanych produktów z możliwością rezerwacji:
- Ilość
- Minimalna ilość
- Niski poziom produktów w magazynie
- Wyślij do mnie e-mail, gdy ilość jest poniżej tego poziomu
- Widoczność
- Dodatkowe koszty przesyłki
- Jednostka dla ceny za jednostkę
- Cena za jednostkę
- Podsumowanie
- Opis
- Tagi (x,y,z…)
- Meta-tytuł
- Słowa kluczowe meta
- Opis meta
- Przepisany URL
- Etykieta, gdy w magazynie
- Etykieta kiedy dozwolone ponowne zamówienie
- Dostępne do zamówienia (0 = Nie, 1 = Tak)
- Data dostępności produktu
- Data wytworzenia produktu
- Pokaż cenę (0 = Nie, 1 = Tak)
- Adresy URL zdjęcia (x,y,z…)
- Tekst alternatywny dla zdjęć (x,y,z…)
- Usuń istniejące zdjęcia (0 = Nie, 1 = Tak)
- Cecha(Nazwa:Wartość:Pozycja:Indywidualne)
- Dostępne tylko online (0 = Nie, 1 = Tak)
- Stan:
- Konfigurowalny (0 = Nie, 1 = Tak)
- Można wgrywać pliki (0 = Nie, 1 = Tak)
- Pola tekstowe (0 = Nie, 1 = Tak)
- Akcja kiedy brak na stanie
- Wirtualny produkt (0 = No, 1 = Yes)
- Adres URL pliku
- Ilość dozwolonych pobrań
- Data wygaśnięcia (rrrr-mm-dd)
- Liczba dni
- ID / Nazwa sklepu
- Zaawansowane zarządzanie magazynem
- Zależny od stanu magazynowego
- Magazyn
- Akcesoria (x,y,z…)
Atrybuty niektórych z tych zmiennych widoczne są na front-office karty produktowej. Należą do nich między innymi: Nazwa, Kategorie, Cena zawiera podatek. (brutto), Opis, Etykieta, gdy w magazynie, Etykieta kiedy dozwolone ponowne zamówienie, Data dostępności produktu, Zdjęcia, Stan, etc. Widoczność tych zmiennych można zmieniać w ustawieniach sklepu, a ich wygląd i pozycję na karcie w kodzie motywu.
Natomiast część z tych zmiennych jest ukrytych dla klienta i widoczna jest od strony back-office dla administratora sklepu. Należą do nich między innymi: Cena bez podatku. (netto), Koszt własny, ID reguły podatku, Dostawca, Wyślij do mnie e-mail, gdy ilość jest poniżej tego poziomu, Dostępne tylko online (0 = Nie, 1 = Tak), Akcja kiedy brak na stanie, Adres URL pliku.
Niektóre ze zmiennych standardowo niewidocznych dla klienta (jak nie wszystkie) można ustawić jako widoczne na front-office karty produktowej. Prostą zmianę widoczności atrybutów co poniektórych zmiennych, można dokonać w panelu administracyjnym sklepu, w zakładce PRESTASHOP – PREFERENCJE – PRODUKTY – STRONA PRODUKTU (+ STAN PRODUKTU). W dziale tym można ustawić m.in.
- Ilość dni przez które produkt jest oznaczony jako “nowy”
- Maksymalna wielkość podsumowania produktu
- Optymalizacja strony produktowej
- Wyświetl dostępne ilości na stronie produktu
- Wyświetl pozostałe ilości kiedy ilość jest mniejsza niż
- Wyświetl niedostępne atrybuty produktu na stronie produktu
- Wyświetl przycisk “Dodaj do koszyka” kiedy produkt ma atrybuty
- Wyświetl cenę po rabacie
- Etykieta produktów dostępnych w magazynie
- Etykieta produktów wyprzedanych z zaległych zamówień
- Etykieta produktów niedostępnych na stanie z odmową realizacji zamówień
- Czas dostawy produktów dostępnych w magazynie
- Czas dostawy wyprzedanych produktów z zaległych zamówień
Wśród atrybutów, których wartości możemy wprowadzić do bazy danych sklepu za pomocą pliku CSV, znajdują się też takie, które mają zasadniczy i bezpośredni wpływ na optymalizację strony produktowej i naszego sklepu. Należą do nich:
- Nazwa
- OpisTagi (x,y,z…)
- Meta-tytuł (Publiczny tytuł na stronie produktu i dla wyszukiwarek. Pozostaw puste, aby użyć nazwy produktu. Liczba pozostałych znaków jest wyświetlana po lewej stronie pola.)
- Słowa kluczowe meta
- Opis meta (Ten opis będzie się pojawiał w wyszukiwarkach. Potrzebujesz pojedynczego zdania o długości krótszej niż 160 znaków (ze spacjami))
- Przyjazny adres URL (To jest edytowalny ręcznie URL, wygenerowany z nazwy produktu. Jeżeli chcesz, możesz go zmienić.)
Należy zadbać o oryginalność i obszerność tych atrybutów. Tworząc lub edytując strony produktowe za pomocą plików CSV możemy w łatwy sposób kontrolować te treści i je łatwo poszerzać. Szczególną uwagę należy zwrócić na atrybuty META, które mają znaczenie dla rankingu i wyglądu zajawki strony produktowej w przeglądarce internetowej. Układ tabelaryczny danych w pliku CSV pozwala skoncentrować się na wartościach atrybutu z jednej kolumny. Dzięki temu możemy szybciej opracować dokładniejsze meta dane dla produktu.
Import wariantów (kombinacji)
Jednym z najbardziej zaawansowanych i zarazem najtrudniejszym do wykonania jest import kombinacji produktowych z pliku CSV. Plikc CSV ze zmiennymi dotyczącymi wariantów (kombinacji) powinien być powiązany z plikiem produktowym poprzez nr ID… W tym sensie, ze nr ID produktu z listy produktowej pliku CSV powinien być tożsamy z nr ID wariantów, a w rzeczy samej z nr ID atrybutów (cech) tych produktów. Oczywiście pliki CSV z danymi produktowymi i dotyczącymi wariantów nie muszą być powiązane w sensie stricte, ale pośrednio. Chodzi bowiem o to, aby oprogramowanie sklepu internetowego mogło skojarzyć produkty i warianty po numerze ID. Dane produktowe mogą już znajdować się na sklepie. Naszym zadaniem jest rozpoznanie nr ID produktu, dla którego chcemy wprowadzić warianty (kombinacje) i wykorzystanie tego numeru do identyfikacji atrybutów i innych zmiennych w pliku CSV z wariantami.
Drugą istotną kwestią jest sposób wprowadzania wartości (danych) obowiązkowych do kolumn z:nazwami atrybutów i nazwami wartości, a także ze zdjęciami. Należy bowiem pamiętać, że poza podporządkowaniem kombinacji (wariantów) określonym produktom poprzez przypisanie wariantom ID produktów, musimy zadbać też o właściwe określenie NAZWA:TYP:POZYCJA dla wartości w kolumnie atrybuty (cechy) pliku CSV z danymi dla wariantów (kombinacji). Musimy też prawidłowo określić WARTOŚĆ:POZYCJA.
Zastanówmy się przez chwilę nad układem zmiennych w tych kolumnach. Tak w kolumnie ATRYBUT, jak i w kolumnie WARTOŚĆ mamy zmienne składające się z następujących członów: Nazwa:typ atrybutu:pozycja. W module podstawowym PrestaShop są trzy typy atrybutów: kolor lub tekstura (ang. color), lista rozwijana (select) oraz przycisk jednokrotnego wyboru (radio). W pliku CSV z kombinacjami produktów musimy wprowadzić typ atrybutu zaraz za nazwą atrybutu, odpowiednio typ ten określając [Nazwa:typ atrybutu (color or select or radio)] i określić pozycję (numer). Atrybut składa się więc z trzech elementów (nazwa, typ, pozycja) oddzielonych od siebie separatorem “:”. Kombinacja składa się z co najmniej dwóch atrybutów (lub więcej). Atrybuty w pliku CSV oddziela się od siebie separatorem “, “.
Pełnię możliwości odkrywają właściwości kolumny WARTOŚĆ. Kolumna ta zawiera dwie informacje, a mianowicie Wartość:Pozycja. Wartość to zmienna cechy odpowiadającej danej pozycji. Jeśli więc wartość:0, a do pozycji 0 przypisany jest kolor, to zostanie ona przypisana do tego atrybutu. Po przecinku podajemy wartość dla drugiego i kolejnych atrybutów.
Jeśli produkt składa się, na przykład z: 2 wersji kolorystycznych, 4 rozmiarów i 3 rodzajów materiałów, to musimy ułożyć kombinacje wszystkich tych atrybutów na zasadzie “każdy z każdym” (kolumna Atrybut | kolumna Wartość):
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, M:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, L:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XL:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XXL:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Niebieski:0, XXL:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, M:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, L:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XL:1, Skóra naturalna:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Tkanina:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Eko skóra:2
- Kolor:color:0, Rozmiar:select:1, Materiał:radio:2 | Czerwony:0, XXL:1, Skóra naturalna:2
Widzimy, że właściwości w pierwszej kolumnie nie ulegają zmianie. Zmianie ulegają za to wartości w drugiej kolumnie, przy czym numery (odnośniki atrybutów) pozostają bez zmian. 2 (kolor) x 4 (rozmiar) x 3 (materiał) = 24 kombinacje, czyli produkt w 24 wariantach. Choć tworzenie pliku CSV z kombinacjami jest dość skomplikowane, tak wystarczy nieco wprawy, aby wykonywać tę operację w sposób właściwy. Należy tylko pamiętać o używaniu indeksu ID jako klucza, tworzeniu kombinacji z numerami ID właściwymi dla określonych produktów na sklepie. Ponadto należy uważać na ID atrybutów (aby ich przypadkiem nie nadpisać) i prawidłowo określać pozycję wartości względem atrybutów (0=0, 1=1, a=a).