Stawki za strony
Zacznijmy może od hasła przedmiotowego – marketing internetowy. Jest to słowo klucz od którego należy zacząć namysł nad sprzedażą internetową. Jeśli planujesz lub prowadzisz sprzedaż w Sieci, to przyda Ci się umiejętność kreacji, optymalizacji i dywersyfikacji kanałów sprzedażowo-marketingowych w Internecie. Do podstawowych należy strona internetowa z blogiem oraz konto na serwisie aukcyjnym lub darmowe ogłoszenia. Najważniejsze jest jednak serce, czyli strona WWW + Blog po okazyjnej cenie. Mówienie ile powinna kosztować strona jest trochę jak wróżenie z fusów, ale w mojej opinii (a mamy rok 2020) minimum 400 – 700 zł.
Maksymalna cena za stronę internetową nie jest ustalona. W zasadzie kiedy strona przeradza się w wielkiego bloga, a bloger rozwija social i mass media, buduje się sklep online na stronie i cały czas zmienia na niej produkty, ceny…, robi różne konfiguracje, to cena zamienia się w abonament, który biegnie bez końca. Płacenie abonamentów dla większości MSP, a tym bardziej dla osób fizycznych dopiero wchodzących na rynek pracy zdalnej jest jednak uciążliwe i dość kosztowne, stąd opłacają oni każdą usługę. W przypadku mniejszych zleceń i prac wykonywanych dla nowych klientów, webmaster może prosić o zapłatę z góry. Myślę, że przy mniejszych zleceniach nie powinno z tym być problemu. Ewentualnie pozostaje kwestia zaliczki.
Pierwsze pieniądze
Webmasterzy, czyli spece od Sieci (II stopień) to copywriterzy, youtuberzy, facebookowicze, którzy wychodzą spod strzechy i jednej specjalizacji i pchają się w inne rejony Sieci. Poza nimi są oczywiście allegrowicze i mali internetowi sklepikarze, sprzedawcy obwoźni w Sieci, którzy myślą o nowym kanale dystrybucji swoich usług i towarów w Sieci. Pierwsze pieniądze muszą być dobrze zainwestowane, bo wiadomo że na początku (i potem zresztą też), nie ma ich za dużo. I to jest ważne, aby wybrać mądrze dewelopera WWW. Taka osoba powinna już być wszechstronną, tj. biegła w co najmniej 3-4 dziedzinach związanych ze stawianiem stron i rozeznana w kolejnych 20. Taki poziom osiąga się po 5 – 10 latach pracy zdalnej nad projektami sieciowymi (osobiście potrzebowałem około 7 lat).
Niestety na rynku jest bardzo dużo rozwiązań (dedykowanych, komercyjnych i open source) i wybranie odpowiedniej technologii też jest trudne (moje poszukiwania trwały 2 lata). Dzięki temu jednak wchodzę każdego dnia na rynek jako osoba świadoma potrzeb klientów, przodujących technologii i możliwości. Pomogły mi w tym wykształcenie i układ gwiazd.
Rozwój biznesu w Sieci (nowe kanały)
Wchodziłem na rynek z hasłem dywersyfikacja. Po dwóch latach mówię to samo z jeszcze większym naciskiem na “d”. Jeśli jednak już znajdziecie swój rynek, odkryjecie swoją technologię, to budujcie w tym okręgu. Nie przeskakujcie za Chiny Ludowe. Zostańcie na swoich pozycjach mentalnych i “doświadczeniowych”. Wiem, że czasem piszę niepoprawnie, ale mam już takie nawyki i trochę się spieszę. Pisanie bloga czy dodawanie opisów produktowych, budowanie katalogów zdjęć i galerii, to pierwsze czego musicie się nauczyć rozbudowując swoje aukcje, strony internetowe i sklepy on-line. Budowanie tych kanałów pod względem programistycznym pozostawcie na razie specjalistom. Nauczcie się budować swoje kanały pod względem marketingowym, abyście z czasem płacili coraz mniej za coraz więcej.
Nie bójcie się otwierać nowych kanałów sprzedażowo-marketingowych w Sieci. Zainwestujcie trochę, oceńcie negatywnie lub pozytywnie, zdobądźcie przyczółek i ewentualnie. Jeśli widzicie, że nie wygląda to dobrze, to dopytujcie się i poprawiajcie. Jeśli uznacie, że trzeba się wycofać, to się wycofajcie. W Sieci płaci się za naukę, nawet jeśli jesteśmy samoukami. Zdajcie sobie sprawę, że każdy nowy uczestnik rynku nie ma większej wiedzy na temat jego rzeczywistego funkcjonowania, aniżeli Wy. Dlatego dopytujcie, róbcie porównania firm i osób, z którymi zamierzacie współpracować. Poświęćcie na to tyle ile trzeba. Jeśli nie ma decyzji, to jest decyzja – odłóżcie na później.
Jeśli uda nam się rozwinąć jeden kanał sprzedażowo-marketingowy to będzie sukces. Rozwinięcie oznacza podniesienie stopy życiowej. I tutaj uwaga: rozwijamy się dalej. Tym razem jednak może być trudniej. Pamiętajmy bowiem, że utrzymujemy już jeden kanał ( konto sprzedażowe na serwisie aukcyjnym, sklep online, stronę internetową ). Teraz będzie trudniej i zarazem kosztowniej. Jeśli wchodziliśmy na górce (jak ja), to mogą pojawić się dołki, może nas nawet zaskoczyć bessa ( w zasadzie na bessę też jest rada ). Ważne jest jednak to, abyście cały czas przy tym myśleli. Myślenie Was uratuje. Jeśli będziecie podejmować mądre decyzje, takie które poprzedza wcześniejsza orientacja… I będziecie jeszcze wdrażać te decyzje konsekwentnie, to zbudujecie drugi kanał. Posiadacze dwóch kanałów sprzedażowych w Sieci ( konto na serwisie aukcyjnym i sklep internetowy lub stronę WWW i sklep w przypadku usługodawców ) mają już lepszą pozycję wyjściową do dalszej walki rynkowej aniżeli jedno-kanałowcy. Pod warunkiem oczywiście, że drugi kanał sprzedażowo-marketingowy funkcjonuje w sposób przynajmniej przyzwoity.
Optymalizacja wszystkiego, czyli ciągle coś nie pasuje….
Jeszcze może przez moment pociągnę wątek prawidłowego funkcjonowania drugiego kanału dystrybucji produktów i usług w Sieci. Jeśli nie funkcjonuje on w sposób należyty, to trzeba go poprawić. Jeśli konieczne jest zamknięcie go w takiej formule, w jakiej jest, to trudno. Swój drugi kanał zamykałem prawie dwa razy. Przy okazji zawsze ratując co się da (oczywiście najtańszym kosztem). Stworzyłem piękny kanał sprzedaży internetowej dający duże nadzieje. Dużo się przy tym nauczyłem, ale kanał nie wypalił tak jak chciałem. Podejrzewam, że błędem było niedostosowanie technologii do moich potrzeb, bo za drugim razem kanał postawiłem już na lepszym oprogramowaniu, tylko pomyliłem plugin. Dofinansowanie kanału pomogło i właśnie widzicie tego efekty.
Teraz już wiem co robić w wielu obszarach. Dzięki temu, że nie bałem się ryzykować myśleniem i płaceniem za własne błędy, udaje mi się stawiać kanały sprzedażowe i marketingowe nie tylko sobie, ale i innym ludziom (swoim klientom). To jest moja specjalizacja i wcale nie powinieneś zmieniać swojej, tylko dlatego że ta też Ci się podoba. Takie absurdy kryją się w głowie i przeszkadzają w codziennej budowie. Trzymamy się swoich kręgów, które rozbudowujemy w górę lub w dół. Nie mogą nami miotać pomysły innych ludzi. To bardzo ważne, aby trzymać się gałęzi rynkowej i całej branży. Można i trzeba się rozwijać, ale poprzez poprawę, a nie zmianę. Nie róbcie za dużo na raz. Nie poddawajcie się.
Strona internetowa Divi WordPress Elegant Theme
Nie sposób uniknąć błędów. Możliwe że popełniliście już jeden, czy dwa. Ważne jednak aby szybko po nich wskoczyć na właściwy tor. Mnie udało się tego dokonać z wykorzystaniem dwóch technik ( mówię oczywiście cały czas o rozbudowanie kanałów sprzedażowo-marketingowych w Sieci ): frameworka Bootstrap (wcześniej jeszcze była nauka w HTML/CSS i zabawa w PHP) i otwartego oprogramowania WordPress z kreatorem wizualnym Divi od Elegant Theme. Podążając tą ścieżką zacząłem pracować dla ludzi jako copywriter, potem webmaster i teraz jako front deweloper. Obrałem sobie nieco inny rynek aniżeli swój. Specjalizowałem się w pracy dla e-handlu. Wystawiałem ( i w dalszym ciągu to robię na profesjonalnym poziomie) aukcje internetowe, budowałem i wciąż buduję pod względem całościowym (konfiguracyjnym i marketingowym) całe konta internetowe na najpopularniejszych w Polsce i na świecie serwisach aukcyjnych: Amazon, eBay, Allegro i innych. Dodaję produkty na sklepy internetowe, zajmuję się kreacją oryginalnych opisów produktowych ( to do mnie należy powiedzenie, że oryginalny tekst jest dla Google niczym świeże powietrze ), zajmuję się prostszą obróbką graficzną, CSS-em, uzupełnianiem kart produktowych, rozbudową front page stron internetowych ( i sklepów ) postawionych na Bootstrap, WordPress, Woocommerce, Visual Composer, WP Bakery, Elementor, Divi (I have!).
Ty potrzebujesz tego samego, a mianowicie swojej ścieżki i świadomości tego, co chcesz teraz poprawić czy zbudować. Jeśli myślisz o poprawie dotychczasowego kanału marketingowo-sprzedażowego, a jest to Twój drugi kanał, na którego rozwój nie masz czasu, to posiłkuj się pomocą. Jeśli będziesz chciał drogi kliencie, skorzystać z mojej pomocy, to zaoferuję Ci prawdę z mojego punktu widzenia. Rzetelność, terminowość i doświadczenie. Jeśli stawiasz na uniwersalne rozwiązanie, technologię typu “raz a dobrze”, to zróbmy to na WordPress. Zacznijmy od pustej strony internetowej ( tzw. frontpage ) i kilku podstron z artykułami blogowymi. W rzeczywistości konieczne będzie jeszcze zbudowanie zaplecza składającego się jeszcze z około 20 – 40 artykułów, żeby zdobyć TOP 10 na mniej popularne frazy. I to będzie bardzo dobra inwestycja dla usługodawcy. Dla -ehandlowca potrzebny będzie jeszcze sklep i wszystko co się z tym wiąże, czyli instalacja WooCommerce, jego konfiguracja, kreacja wyglądu kart produktowych i zamagazynowanie. Dodatkowe pozycjonowanie też jest wskazane, ale stawiałbym raczej na integrację z serwisami aukcyjnymi i e-marketplaces.