Automatyzacja procesów sprzedażowych w Baselinker
Powiadomienia należą do kategorii promocji aktywnej. Agresywne, niekiedy nachalne, dokuczliwe, podchodzące pod spam, przez wielu Internautów uważane za niepotrzebne. Aczkolwiek to one ugruntowują świadomość marki, napędzają popyt, pomagają w sprzedaży posezonowej, przypominają o zakupach okazjonalnych, przekazują informację o toczącym się procesie zakupowym, pomagają podjąć decyzje zakupowe i zmniejszają dysonans pozakupowy. Tak czy inaczje, nikt nie lubi ulotek, ale każdy je przegląda, by zaraz wrzucić do śmietnika. Po co więc marnować parpier skoro można wysłać wiadomość mailem? Wysłać SMS lub powiadomienie typu PUSH?
Baselinker Partner e-commerce
Zapytaj o ofertę
Marketing aktywny
Zacznijmy od najprostszego podziału na powiadomienia przedsprzedażowe, sprzedażowe i posprzedażowe. Choć nie jest to podział bezwzględny, tak pozwoli nam to na zorientowanie się co do tego, jakie korzyści sprzedażowe przynoszą powiadomienia. Rodzaje powiadomień ze względu na etap procesu sprzedażowego:
- powiadomienia przedsprzedażowe (reakcje na zachowania)
- powiadomienia sprzedażowe (o postępie w wysyłce)
- powiadomienia posprzedażowe (przypomnienia i newslatter)
Powiadomienia przedsprzedażowe (marketingowe)
Co możemy zrobić, aby zachęcić potencjalnego klienta do zakupów w sklepie internetowym? Aby zachęcić segment zwany rynkiem docelowym, do robienia zakupów na sklepie internetowym możemy posłużyć się różnego rodzaju działaniami. Przy czym, co do istoty działania te będą różnić się od siebie tym, czy skierujemy je do potencjalnych klientów, którzy jeszcze nie odwiedzili naszego sklepu lub naszych aukcji (marketing sklepu internetowego), czy skierujemy je do użytkowników, którzy wcześniej weszli w interakcję ze sklepem lub aukcjami. Powiadomienia przedsprzedażowe mogą być z natury promocją marketingową lub remarketingową. Jeśli chcemy wysłać wiadomość email, sms lub puścić reklamę na serwisie społecznościowym YouTube przedstawicielom lepiej lub gorzej określonej grupie docelowej, to potrzebujemy znać jej cechy i w jakiś sposób uzyskać dostęp do bazy teleadresowej tych osób. Powiadomienia przedsprzedażowe typu marketingowego to reklama skierowana do pewnej zbiorowości, w stosunku co do przedstawicieli której to zbiorowości nie przeprowadzono rozpoznania pod kątem remarketingu (nie wykorzystano analizy interakcyjnej). W zasadzie w Inernecie powiadomienia przedsprzedażowe zawsze przybierają formę promocji lepiej lub gorzej ukierunkowanej na grupę docelową, ale tylko wtedy, kiedy kierowane są do osób wyłonionych z bazy danych, można mówić o promocji i swojego rodzaju powiadomieniu. Choć internetowe bazy danych skupiających cechy Internautów działają na podobnej zasadzie, jak wyszukiwarki internetowe, tak dodanie darmowego ogłoszenia na lokalnym portalu jest w istocie reklamą i środkiem masowego przekazu. Tego typu cechy posiadają też powiadomienia wysyłane do bliżej określonej i zdefiniowanej zbiorowości użytkowników mediów strumieniowych, ale ze względu na to, że możemy określić więcej niż jedną, czy dwie cechy tej zbiorowości, a reklama wyświetla się tylko wybranym osobom przeglądającym określony strumień, to w tym miejscu załamuje się definicja reklamy jako środka masowego przekazu i na czoło wysuwa się definicja promocji, jako bardziej zindywidualizowanego środka przekazu. Oczywiście, w momencie kiedy przekaz marketingowy kierowany jest do odbiorców konketnie zdefiniowanych na podstawie danych teleadresowych, czyli komunikat dostarczany jest na skrzynkę email czy jako wiadomość sms urządzeń należących do osób wybranych z bardziej sprecyzowanej bazy danych, to możemy tu mówić stricte o promocji bardzo zindywidualizowanej. Czyli internetowe powiadomienia przedsprzedażowe (marketingowe) to przekazy medialkne ukierunkowane na dobrze określoną grupę docelową. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby o nowej promocji sprzedażowej poinformowac mieszkańców np. Warszawy, czy Polski, poprzez wynajęcie powierzchni w serwisie informacyjnym i ustawienie bannera reklamowego. Powiadomienia przedsprzedażowe o charakterze marketingowym nie biorą pod uwagę jedynie tego, czy klient odwidził wcześniej nasz sklep internetowy. Tego typu kampanie marketingowe mają na celu pozyskanie nowego klienta z segmentu docelowego, klienta o małej lub zerowej świadomosci marki. Jeśli back office naszego sklepu internetowego daje możliwość tworzenia szablonów wiadomości e-mail (i zarazem ich automatycznego rozsyłania na skutek występowania takich akcji konsumenckich), to powinnyśmy przygotować takie „automatyczne powiadomienia”. Przygotowanie wymaga wykonania szablonu struktury wiadomości w języku HTML/CSS oraz dodanie odpowiednich grafik i treści informujących o określonej akcji. Do podstawowych akcji zachodzących po stronie konsumenta i sklepu, dla których warto przygotować automatyczne powiadomienia przychodzące na skrzynkę e-mail, należą:
- Potwierdzenie rejestracji
- Zmiana hasł
- Potwierdzenie zamówienia
- Zmiana statusu zamówienia
- Potwierdzenie subskrypcji
- Odstąpienie od subskrypcji
- Potwierdzenie otrzymania zapytania
- Odpowiedź na zapytanie
- Powiadomienie o dostępności
- Potwierdzenie płatności
- Potwierdzenie wykonania zwrotu
- Newslatter
Baselinker Partner e-commerce