Wybór oprogramowania sklepu internetowego konsultacje prezentacja

Rozwiązania open source. Silniki zbudowane w oparciu o model biznesowy open source, to oprogramowania powstałe na bazie otwartych źródeł. Tego typu silniki tworzone są przez społeczność programistów z całego świata, głównie z USA i Australii. Oprogramowania te mogą być wykorzystywane dla celów komercyjnych. Oprogramowanie sklepu internetowego open source występuje w wersji bezpłatnej i wersji rozbudowanej o płatne rozwiązania ( wtyczki, moduły lub szablony graficzne). Do najpopularniejszych w Polsce platform sklepów opartych na modelu open source należą: PrestaShop, WooCommerce (WordPress), OpenCart i ewentualnie Magento Community Edition.

PrestaShop jest jednym z najlepszych silników sklepowych. Swój sklep na tym oprogramowaniu opiera ponad 300 000 sprzedawców. Społeczność PrestaShop liczy ponad 1 000 000 członków. W rozbudowę tej platformy zaangażowanych jest ponad 1000 współautorów (firm zajmujących się programowaniem wtyczek, szablonów, modułów, etc.), w tym ponad 250 agencji partnerskich. Do największych zalet PrestaShop należy bardzo duża funkcjonalność backoffice. PS to swoisty „kombajn” wśród platform sklepowych. Silnik ten często stawia się naprzeciw WooCommerce i mówi, że o ile WooCommerce jest swojego rodzaju „nakładką” e-commerce na system blogowy WordPress, tak PS jest samodzielnym oprogramowaniem stworzonym wyłącznie na potrzeby handlu internetowego.

Oprogramowanie PS pozwala na obsługę wielu sklepów w jednym miejscu (funkcja multistore), obsługę dowolnej ilości wersji językowych, pracę na wielu walutach, porównanie cech kilku produktów jednocześnie, a także m.in. na pisanie, programowanie i instalowanie dodatkowych zewnętrznych modułów np. płatności, porównywarek, systemów śledzenia przesyłek itp.. Można też tworzyć indywidualne szablony graficzne, zmieniając w ten sposób domyślny wygląd sklepu. PrestaShop jest często krytykowany za zbyt rozbudowany interface. Krytyka dotyka też często tego, że w rzeczywistości PS nie jest darmowy i dla uzyskania prawidłowego funkcjonowania sklepu, konieczne jest wykorzystanie wielu płatnych wtyczek i modułów. Niekiedy koszt instalacji i optymalizacji sklepu znacząco przewyższa wieloletni abonament silników komercyjnych.

WooCommerce jest popularnym silnikiem sklepu internetowego… popularnym zwłaszcza w środowisku blogerek i copywriterów. Woo to dziecko WordPress – darmowego systemu blogowego. I jak na dziecko przystało, odziedziczyło wiele cech po swoim rodzicu, a w tym nade wszystko, dobrze rozbudowany system blogowy umożliwiający pozycjonowanie sklepu za pomocą słowa pisanego. Dzięki łatwości w instalacji oraz prostej zmianie ustawień, silnik ten idealnie nadaje się dla początkujących webmasterów szukających szansy w e-handlu. Woo posiada dość dużą i aktywną społeczność programistów. Liczba wtyczek i modułów usprawniających pracę na Woo rośnie z dnia na dzień. Krytyka skupia się właśnie na tym aspekcie, wskazując, że sklep na woocommerce jest często tak przeciążony wtyczkami i modułami, że te spychają go w wynikach wyszukiwania. Wbrew pozorom i opiniom ludzi, którzy tylko powierzchownie poznali ten silnik, jest to bardzo dobre oprogramowanie, na którym można rozwinąć duży sklep.

OpenCart jest bardzo prostym silnikiem sklepu internetowego z przyjaznym, choć już trochę archaicznym interface. Społeczność zorganizowana wokół tego oprogramowania jest znacznie mniejsza aniżeli wokół PS i Woo. Na silniku OC otwartych zostało dotychczas 342 000 sklepów. Webmasterzy zgromadzeni wokół OC stworzyli ponad 13 000 modułów i szablonów graficznych. Na forach społecznościowych OC zarejestrowanych jest ponad 110 tys. internautów, którzy jak dotąd napisali 550 000 postów. Przytaczamy to, aby przekazać, że jest to dobrze prosperujące oprogramowanie… Choć z nieco mniejszym potencjałem. Można powiedzieć, że pod względem rozwiązań technologicznych OC jest o krok do tyłu za PS i Woo. Do oprogramowania OC nie można mieć jednak większych zarzutów. Jest lekkie, działa płynnie, jest proste w obsłudze. Poza tym OC oferuje dedykowane wsparcie techniczne. Także jest wszystko, co potrzeba do otwarcia małego sklepu.

Magento to silnik sklepu internetowego, który nie jest zbyt popularny w Polsce. Jego wdrożenie jest drogie, ze względu na to, że system ten wymaga nieco większej znajomości zagadnień programistycznych. Poza tym w Polsce jest niewiele osób, które na prawdę dobrze znają to oprogramowanie. Niemniej jednak w opinii Internautów silnik tego sklepu uchodzi za najlepszy i zarazem najbardziej profesjonalny. Panel administracyjny Magento (back office) jest bardzo podobny do panelu PrestaShop, z tym że jest nieco mniej rozbudowany. Rozwiązania komercyjne Rozwiązania komercyjne to platformy sklepowe powstałe na oprogramowaniu należącym do firm, które pobierają opłatę abonamentową (plus ewentualne opłaty za prace dedykowane). Rozwiązanie komercyjne nie wymagają posiadania jakikolwiek umiejętności programistycznych, a wsparcie i ewentualna pomoc w znalezieniu odpowiedzi na pytania ogólne, czy techniczne stanowi nieozowny element kupowanej usługi. Zasadnicza różnica pomiędzy prowadzeniem sklepu na silniku open source, a prowadzeniem sklepu na silniku komercyjnym leży właśnie w help desku. Zakładając sklep na silniku open source możemy liczyć na komentarze członków forum należących do społeczności programistów / użytkowników tego oprogramowania. Niekiedy są to przedstawiciele firm wspierających sprzedawców poszukujących rozwiązania problemu ogólnego lub technicznego związanego ze strukturą / funkcjonowaniem sklepu internetowego.

Wokół komercyjnych silników sklepów internetowych też plasuje się wiele firm partnerskich i fun klubów, ale poza tym możemy też zadzwonić lub napisać mail do pracowników firmy, której jesteśmy klientem i poprosić o szczegółowe objaśnienie problemu… Choć nie zawsze z dobrym skutkiem. Silniki komercyjne mają tę przewagę nad rozwiązaniami open source, że firmy je sprzedające oferują gotowe rozwiązania, które nie wymagają innych prac, jak tylko administracyjnych, magazynowych, sprzedażowych i promocyjnych.

Shoper Jeśli popytać wśród Internautów, które z rozwiązań komercyjnych polecają, to większość z nich poleci sklep Shoper. Sukces tego silnika wynika w głównej mierze z intuicyjnego interface, pełnej funkcjonalności sklepu i dobrego wsparcia technicznego. Dzwoniąc na infolinię lub pisząc do pracowników Shopera uzyskamy wszelkie niezbędne wskazówki, jak rozwiązać napotkany problem. Obsługi sklepu można szybko się nauczyć i nie trzeba instalować żadnych dodatkowych modułów, aby uruchomić sklep i móc zacząć w nim sprzedawać. Do tego nie potrzebujemy żadnej wiedzy czy doświadczenia w prowadzeniu sklepu internetowego. Poza tym na blogu Shopera możemy przeczytać o wszystkich niuansach związanych z budowaniem sklepu internetowego z wykorzystaniem tego silnika. … Nie jest to jednak rozwiązanie bez wad (w zasadzie nie ma takiego, zawsze jest jakiś kompromis). Łatwość rzadko kiedy idzie w parze z funkcjonalnością. Brakuje modułów i wtyczek wspierających dywersyfikację kanałów sprzedażowych. Nie ma też zbyt wielu możliwości zmiany struktury sklepu i indywidualizacji jego wyglądu.

Idosell (IAI) Na przeciwlełym biegunie w stosunku do platformy Shoper można umieścić silnik sklepu Idosell (dawne IAI). Na pewno nie jest to silnik sklepu internetowego dla niecierpliwego sprzedawcy. Rozbudowany system sklepowy w połączeniu z niezbyt intuicyjnym i wręcz archaicznym interface, może zniechęcić niejednego początkującego handlowca. Ale co to jest za maszyna! Potężne oprogramowanie dla profesjonalnego sklepu. Jasne, że niekiedy szarpnie przy zmianie biegów i zarzuca na zakrętach, ale ten moloch ma niespotykany udźwig i liczne rozwiązania funkcjonalne, które sprawiają, że sklep postawiony na tej platformie będzie miał szansę konkurować z najlepszymi.

Silniki dedykowane. Oprogramowanie dedykowane jest trzecim typem silnika sklepu internetowego wspominanego w kontekście dwóch powyższych. Jak sama nazwa wskazuje, jest to oprogramowanie pisanie „pod klienta”. Rozwiązanie takie ma na celu spełnienie potrzeb, których nie spełniają rozwiązania open source czy komercyjne. Najczęściej chodzi o nietypową ilość produktów, nietypowe właściwości produktów, niekonwencjonalną strukturę półki sklepowej, czy inny schemat procesów logistycznych, który wyklucza możliwość skorzystania z powyższych rozwiązań. Dajmy na to, że chcielibyśmy, aby nasz sklep internetowy miał nietypowy wygląd, a klient poruszał się po nim w zupełnie nowy sposób. Na przykład chcielibyśmy zbudować sklep składający się z samych zdjęć, które klient zmieniałby góra – dół (zmiana kategorii) i z lewej na prawo (zmiana produktu), a także które klient mógłby obracać, aby zapoznać się z kartą produktową (charakterystyką i specyfikacją). Takiego rozwiązania nie ma obecnie na rynku. Jeśli więc uznajemy, że taki, lub inny wygląd i układ sklepu internetowego będzie wspierał naszą sprzedaż i mamy dość środków finansowych, aby zrealizować ten pomysł, to zamawiamy dedykowane oprogramowanie sklepu internetowego. Mini Shop / mikro-sklep Jeśli silniki sklepów internetowych zbudowane w oparciu o model biznesowy open source i te zbudowane w oparciu o model komercyjny (abonamentowy) nie spełniają naszych oczekiwań, to możemy zamówić rozwiązanie skrojone specjalnie pod nasze potrzeby. Osobom, których półki sprzedażowe są wąskie i płytkie zaleca się zakup strony produktowej (landing page) z katalogiem produktów, systemem rejestracji zamówień i płatności on-line. Tego typu sklep jest po prostu stronę internetową z katalogiem produktów i dodatkowymi skryptami PHP pozwalającymi na identyfikację kupujących i przyjmowanie od nich wpłat. Najlepiej przy tym, jeśli tego typu strona WWW współpracuje z jakimś dostawcą usług płatności elektronicznych, aby klient mógł szybko zrealizować wpłatę, a sprzedawca przystąpić do pakowania produktu / realizacji usługi już po kilku chwilach od złożenia zamówienia. Wybór silnika, czy jak kto woli platformy czy oprogramowania sklepu internetowego jest jedną z podstawowych i najważniejszych decyzji na drodze budowy sklepu internetowego. Niemniej jednak często jest to decyzja uwarunkowana wieloma aspektami, jak wiedza i koszty, których to problemów nie sposób rozwiązać w 5 minut. Dlatego też przy wyborze silnika dla sklepu internetowego należy kierować się pragmatyzmem. Czynniki decydujące o wyborze silnika sklepu internetowego: czas i zasoby ekonomiczne umiejętności programistyczne wsparcie supportu (help desk) rozeznanie w silnikach sklepowych interface backoffice sklepu internetowego szablony graficzne – koszty i możliwości ciężar platformy, szybkość ładowania się sklepu możliwe do osiągnięcia tempo prac na sklepie opinie innych użytkowników możliwości i ograniczenia SEO Poza w/w supportem czy help deskiem, w wyborze oprogramowania powinniśmy się kierować kilkoma innymi względami, jak wygląd interface sklepu, łatwość jego obsługi, ciężar oprogramowania i szybkość ładowania się sklepu (choć to może zależeć też od usługi hostingowej). Na pewno warto przetestować każde z oprogramowań (o ile istnieje taka możliwość) i dokonać jak najbardziej świadomego wyboru. Pomocne, przynajmniej w pierwszej fazie procesu zakupowego, okazać się mogą też opinie Internautów.