Real.de to niemiecki portal sprzedażowy, sklep internetowy i zarazem serwis marketplace, czyli taka rozbudowana strona internetowa, na której swoje oferty prezentuje i sprzedaje wielu sprzedawców, tak z Niemiec, jak i z Polski (polscy przedsiębiorcy z Niemiec, jak i funkcjonujący w Polsce).
Ze względu jednak na to, że jako e-magazynier zajmuję się nade wszystkim wystawianiem aukcji i dodawaniem produktów (właściwą prezentacją ofert) moja wiedza na temat zasad rejestracji i umów pomiędzy real.de a przedsiębiorcami jest dość mocno ograniczona. Niewiele też mogę powiedzieć na temat właściwej polityki sprzedażowej, cen i innych aspektów marketing-mix odnoszących się do real.de.
Wiem jednak nieco więcej na temat tego, w jaki sposób należy wystawiać aukcje i dodawać produkty na real.de. I choć nie jest to zbytnio skomplikowana sprawa, tak jest kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę przed wystawieniem pierwszej oferty.
Przystępując do pracy marketingowo-magazynowej, a w rzeczy samej nade wszystko magazynowej, należy w pierwszej kolejności zapoznać się z regulaminem serwisu i innymi zasadami dotyczącymi budowy i wyglądu ofert handlowych na tym serwisie. Każdy serwis aukcyjny czy marketplace cieszy się własnymi wymogami… I choć są one pod wieloma względami zbieżne (mieszczą się w ogólnym trendzie), tak można się pomiędzy nimi natknąć na newralgiczne różnice, których brak rozpoznania może skutkować gorszym pozycjonowaniem ofert lub zawieszeniem konta sprzedażowego.
Przed przystąpieniem do wystawiania aukcji na real.de należy uzupełnić dane sprzedawcy, a w tym dane kontaktowe, informacje na temat sklepu oraz informacje ze stopki wydawniczej: warunki sprzedaży, politykę prywatności, politykę zwrotów oraz ochronę danych. Bez tych informacji nasze oferty mogą być niewidoczne lub z czasem możemy spodziewać się jakiegoś upomnienia, czy to ze strony serwisu, czy konsumentów.
W następnej kolejności warto zainteresować się ustawieniami wysyłki i dodać co najmniej jedna grupę wysyłkową. W real.de sprzedawcy mają możliwość ustawienia wysyłek dla paczek o standardowych rozmiarach oraz wielkogabarytowych (spedycja).
Przed dodaniem oferty warto też zapoznać się przynajmniej z tymi aspektami regulaminu i innych ustaleń real.de, które odnoszą się do wystawiania aukcji. Oferty muszą być bowiem zgodne z wytycznymi dotyczącymi danych produktowych. Oczywiście każdy produkt, a w tym każdy wariant produktowy musi zawierać numer identyfikacyjny EAN. Ofert nie wolno powielać. Dane produktowe (zdjęcia i opisy) nie mogą zawierać informacji o detalistach lub innych informacji o sklepie, bo (jak tłumaczy to real.de)… kilku sprzedawców detalicznych może ustawić swoją ofertę dla danego produktu. Jest to tzw. zasada neutralności oferty. Złamanie zasad dotyczących danych produktowych będzie skutkować wykluczeniem przedmiotu ze sprzedaży.
Dla każdej oferty należy ustawić informacje minimalne. Warto pamiętać o prawidłowym zatytułowaniu oferty, dodaniem krótkiego i długiego opisu oraz wybranie atrybutów ułatwiających odnalezienie produktu i ich łączenie w warianty (łączenie ofert w real.de odbywa się automatycznie na podstawie wprowadzonych atrybutów, sprzedawcy nie mają możliwości łączenia ofert w warianty rozmiarowe czy np. kolorystyczne, wszystko to odbywa się automatycznie).