Charakterystyka problemu
Dodawanie produktów do sklepu internetowego jest to, w dużym skrócie, kwestia uzupełnienia kartoteki produktowej. Elementarne zadanie stojące przed obsługą sklepu. W praktyce pojęcie to dotyczy ręcznego tworzenia kart produktów. W procesie automatycznym, zadanie to określa się najczęściej jako masowy eksport i import danych. I ma niewiele wspólnego z tym, o czym tu piszemy (choć jest tego pochodną). W tym zadaniu chodzi o pierwotne wprowadzenie danych. To w jaki sposób wykonamy tę pracę będzie miało znaczenie dla wtórnych procesów.
Niemniej czynność w dużej mierze powtarzalna, wymagająca zaledwie podstawowej wiedzy na temat oprogramowania sklepu i dość dobrego zrozumienia zasad dotyczących pozycjonowania organicznego. Można powiedzieć, że jest to nieskomplikowane zadanie, które trzeba wykonać rozważnie. Należy bowiem pamiętać, że tworzymy coś, co teoretycznie może zostać odnalezione przez każdego, kto ma do dostęp do Internetu.
Poszerzanie oferty o nowe modele, wzory. Do tego dochodzą różnego rodzaju zmiany w opisie. Korekta błędów, odświeżenie oferty. To wszystko składa się na zapotrzebowanie.
Kwestia oprogramowania sklepu
Zatowarowanie sklepu internetowego nieco różni się od przyjmowania produktów na tradycyjnym magazynie. Niemniej w świecie wirtualnym jest czynnością wykonywaną na co dzień.
Sklepy mają różne mechanizmy zarządzania danymi. Niektóre wyposażone są w kreatory wizualne (np. DIVI, Elementor, WP Bakery, Visual Composer). Inne wymagają wprowadzania danych w oparciu o kod HTML/CSS.
Zarys teorii produktu
Jakie rzeczy można dodać do sklepu internetowego? W zasadzie każdą, nie tylko fizyczną rzecz, ale i usługę. Produktem może być zarówno typowa rzecz, jak piórnik szkolny, ale i domek letniskowy na działkę, kamper czy usługa układania płytek glazurniczych. Produktem jest wszystko, czego celem jest przyciągnięcie uwagi, zakupu, a następnie konsumpcji (Kotler i Armstrong, 2012, s. 311).
Jedną z wad Internetu jest to, że człowiek nie może dotknąć i poczuć rzeczy. Dlatego musimy pokazać klientowi „dowody istnienia produktu” i powiązanych z nim usług. Karta produktu może go promować. Niekoniecznie poprzez długi opis, ale np. grafikę z opisem cech. Klientom należy przedstawić specyfikację techniczną produktu. Jeśli produkt jest skomplikowany, należy wyjaśnić sposób użytkowania i funkcje.
W jaki sposób dodawać produkty?
Przede wszystkim należy to zrobić w przemyślany sposób. Przed rozpoczęciem pracy należy wykonać kopię bazy danych. Środowisko powinno być zaktualizowane i wolne od błędów. Na sklepie nie powinny w tym samym czasie pracować 2 osoby.
Szczególną uwagę należy zwrócić na ewentualne pojawienie się wielokrotnie powielanego błędu. Z uwagi na to, że jest to czynność czasochłonna i kosztowna. Każdy błąd skutkuje poczuciem straty czasu.
Dane wprowadzamy krok po kroku. Nie spieszymy się, ale też nie pracujemy wolno. Opisy produktów zawsze kreujemy oryginalne. Zwracamy uwagę na SEO pozycjonowanie.
