Projektowanie sklepu internetowego | Długi opis na stronach produktowych

Jednym z podstawowych problemów związanych z budową sklepów internetowych w nowoczesnym stylu, jest atrakcyjność długiego opisu. Tylko jedna wtyczka – WPBakery dla woocommerce i PrestaShop rozwiązuje ten problem w sposób satysfakcjonujący. Nie jest to jednak rozwiązanie najnowszej technologii, stąd operacje na tej wtyczce wykonuje się nieco wolniej i mniej przyjemnie. W praktyce istnieją lepsze wtyczki, takie jak Divi czy Elementor, ale pomimo swojej innowacyjności nie pozwalają one (na dzień dzisiejszy) na rozdzielenie operacji wykonywanych na szablonie sklepowym i opisie.

Pracując na Divi lub Elementor zmuszeni jesteśmy, albo zrezygnować z pięknej kreacji długiego opisu, albo kreować go pisząc kod HTML/CSS, lub ewentualnie dla każdej strony produktowej (karty) wykonać opis produktowy połączony z szablonem… Innymi słowy swojego rodzaju Landing Page dla każdego produktu. Osobiście jestem zwolennikiem kreacji pięknych, długich i responsywnych opisów produktów na stronach sklepów internetowych, stąd pomimo większej ilości pracy, preferuję wykonywać długie opisy poza modułem “description”. Oczywiście wiele zależy od samego asortymentu. Na dzień dzisiejszy mało opłacalne może być kreowanie długich opisów produktowyuch typu Landing Page dla przedmiotów o niższej wartości rynkowej. Dla tańszego asortymenty bardziej opłacalne będzie skorzystanie z sekcji “description” i ewentualne o-kodowanie opisu prostymi znacznikami HTML/CSS.

Preferuję rozwiązanie polegające na budowaniu stron produktowych na sklepach z wtyczkami Divi lub Elementor z pominięciem modułu opisu długiego. Zbity tekst w opisie długim wygląda mało przekonywająco. Takie rozwiązanie służy jedynie wujkowi Google, ale nie potencjalnym klientom, którzy „kupują oczami”. Nie pociąga mnie też kodowanie tej zakładki zwłaszcza, że wiąże to projekt w brzydkim schemacie i zmusza do “dłubania w kodzie”.

Projektowanie stron produktowych z pominięciem edytora WYSWIG wiąże się jednak (przynajmniej na dzień dzisiejszy) z pewnymi ograniczeniami, zwłaszcza jeżeli chodzi o modyfikację układu strony sklepu internetowego. O ile w tym scenariuszu możliwe jest szybkie modyfikowanie kodu CSS i zmiana wyglądu szablonu (kolorystyka, obramowania, marginesy, etc..), tak zmiana układu treści HTML (układ sekcji i wierszy) wymaga modyfikacji każdej karty z osobna. Musimy więc zdecydować się na jeden układ, bo szybka zmiana layoutu sklepu będzie możliwa tylko w obrębie kaskadowych arkuszy stylów CSS.

Stworzenie długich opisów typu Landing Page na stronach sklepu internetowego (w obrębie kart produktowych) i ich szybkie modelowanie wymaga dodania klas do kodu CSS. Jeśli nadamy klasy, to będziemy się mogli do nich odnieść i zmienić kod na wszystkich podstonach. W innym przypadku, bez klas CSS, musielibyśmy zmieniać wygląd każdej karty produktowej z osobna. Niestety, jeśli klasy CSS nie zostały wcześniej wprowadzone do kodu kart produktowych, to zanim przeprowadzi się operację zmiany wyglądu szablonu stron produktowych, należy dodać klasy CSS do kodu na każdej podstronie.

Po wprowadzeniu klas CSS do poszczególnych sekcji, wierszy i modułów można zmieniać ich wygląd z jednego miejsca, poprzez modyfikację tych właśnie klas. W praktyce rzadko zdarza się, aby raz wprowadzony szablon wymagał częstszej zmiany, ale być może po kilku latach będzie wymagał odświeżenia lub zmiany ze względu na okoliczności sezonowe lub rynkowe. Poza tym w ten sposób można przygotować szablon sklepu dla klienta lub inny szablon pod kolejny sklep.

Ile czasu zajmuje przygotowanie oryginalnego szablonu sklepu internetowego? Nawet kilka tygodni. Dostosowanie szablonu do wymagań klienta, przygotowanie układu odpowiedniego dla sprzedawanych produktów oraz naniesienie właściwych grafik, to praca, na którą potrzebne jest nieco więcej czasu. Układ sklepu bowiem, musi zostać przemyślany, opracowany, skonsultowany z klientem. Jeszcze w trakcie prac nad układem należy przygotować większość treści na stale uzupełniających opisy produktowe.