Budowa, optymalizacja i administracja sklepu internetowego

Budowanie sklepu internetowego to proces nieustanny. Sklep internetowy, niczym dom, jest z finansowego punktu widzenia, jak studnia bez dna. Tak, jak jednak koszty budowy domu refunduje ciepło domowego ogniska, tak koszty budowy sklepu refundują zyski z handlu na nim.

Prace nad sklepem mają charakter permanentny. Przewidujący przedsiębiorca rozbudowuje sklep i poprawia jego funkcjonowanie… Dodaje kolejne produkty, nowe kategorie, filtry i funkcje, optymalizuje treści i poprawia jego szatę graficzną. Działania te przynoszą poprawę wyglądu sklepu, poprawiają jego atrakcyjność i funkcjonalność w oczach klientów i przekładają się na wyższą pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania. Poprzez stałe i systematyczne prowadzenie prac na sklepie internetowym następuje swoiste pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania. Coraz lepiej prosperujący sklep zyskuje coraz szersze grono klientów i coraz więcej Internautów zauważa jego obecność w Sieci… Co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.

Idea ciągłej (stałej i systematycznej) pracy nad rozbudową sklepu internetowego wywodzi się w prostej linii od idei dbania o rozwój własnego biznesu i pilnowania jego pozycji na rynku. Rzeczy pozostawione same sobie pokrywają się kurzem i gnuśnieją. Sklep, który nie jest modernizowany traci na atrakcyjności, przestaje być konkurencyjny, a jego praca ulega pogorszeniu. Tak samo jak doglądamy swoich biznesów, tak samo powinniśmy administrować jego części składowe… To bowiem ich właściwa praca przesądza o naszej pozycji rynkowej i zyskach.

Bardzo bym chciał móc napisać, że koszt budowy sklepu to jednorazowy wydatek rzędu od 5000 PLN wzwyż (zobacz cennik koszt budowy sklepu internetowego). Każdy rozsądny przedsiębiorca zdaje sobie jednak sprawę, że co najwyżej są to koszty początkowe. Prowadzenie sklepu, jego rozbudowa, dodawanie produktów, prace naprawcze czy poprawa funkcjonowania, to stały koszt związany z prowadzoną przez nas działalnością handlową w Sieci. Opłacalność tego projektu, wielkość budżetów i koszt prac nad sklepem to kwestia polityki ekonomicznej budżetu przedsiębiorstwa i rozsądnego wydatkowania zarabianych pieniędzy. Niedofinansowany sklep, podobnie jak sklep z przepalonym budżetem będzie dawał zbyt niskie plony lub rodził zbyt wysokie koszty. Jak poradzić sobie z tym problemem? Tylko wiedza, doświadczenie i wsparcie innych ludzi (w tym technologii) pozwoli na uzyskanie równowagi budżetowej, która przekuje plan w sukces.

Zakres prac, które należy początkowo wykonać… I wykonywać na sklepie internetowym przez cały czas (systematycznie) jest dość szeroki. Spektrum tych działań kumuluje się jednak wokół dwóch podstawowych aspektów: dodawania produktów, czyli wprowadzania fizycznych dowodów istnienia produktów w postaci opisów i zdjęć (mediów) na karty produktowe sklepu… Oraz poprawiania wyglądu sklepu internetowego, zawsze bowiem coś można poprawić, aby sklep wyglądał lepiej i był bardziej przyjazny dla klienta (User Experience). Poza tym warto prowadzić bloga wspierającego wysiłki copywritera tworzącego opisy produktowe oraz pozycjonować sklep w mediach społecznościowych (zwłaszcza na Facebooku) i wyszukiwarce internetowej.

Jest jeszcze jedna rzecz, a raczej cały zespół czynności, jakie należy wykonywać na sklepie, a które określić można mianem PRAC KRYTYCZNYCH. To oczywiście szereg działań konfiguracyjnych i integracyjnych, które mają zapewnić prawidłowe funkcjonowanie sklepu, poszerzanie jego możliwości oraz zniwelowanie zagrożeń i rozpoznanie błędów mogących mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie sklepu, obsługę klientów i jego pozycję w wynikach wyszukiwania.