Serwer, domena?
Tutaj jest sprawa prosta i dotyczy tylko tego, gdzie zostanie zainstalowana strona i jej silnik. Jeśli klient nie posiada serwera, to najlepiej wykupić hosting. Na rynku jest duży wybór firm oferujących serwery w różnej cenie i różnej jakości. Zawsze można zadzwonić lub napisać mail z prośbą o podanie szczegółów i ocenę. Najczęściej serwer opłaca się raz do roku. Pieczę nad opłacaniem serwera powinni piastować wspólnie klient i serwerownia. Istnieje możliwość zlecenie deweloperowi wykupu hostingu w polecanej serwerowni.
Odpowiedni wybór serwera jest bardzo ważny dla powodzenia całego projektu, a nade wszystkim do tego, aby ruszył z miejsca projekt sklepu internetowego. Problemy z właściwym doborem serwera pod sklep internetowy są jednymi z najczęstszych ( poza doborem odpowiedniego dewelopera ). Generalnie zasada jest taka, że jeszcze osoby zaangażowane w realizację projektu na poziomie deweloperskim, webmasterskim i copywriterskim sygnalizują zbyt wolne włączanie się sklepu ( i jego “chodzenie” ), to najprawdopodobniej jest to problem serwera ( a nie jak się czasem próbuje sugerować – jakości połączenia internetowego ).
Preferowany silnik / technologia?
Projektujemy w WordPress i Bootstrap. Jeśli Bootstrap to templatka z Envato. W przypadku WorPress mamy wybór, możemy opracować layout na podstawi wywiadu ( drugie cięcie gratis ) lub przedstawiamy kilka szablonów z Divi Theme Elegant. Opracowywanie kart produktowych na sklepach WooCommerce, PrestaShop z modułami Divi, Visual Composer, Elementor, WP Bakery. Dodawanie produktów również na silnikach IAI ( IdoSell ) i Shoper. Integrator Baselinker, serwisy aukcyjne ( wszystkie ). Analizatory cenowe, popytowe, social media.
Fajnie pracuje się przede wszystkim na WordPress Divi, PrestaShop WP Bakery, Shoper i IAI ( IdoSell ). Nie wszystko wszędzie można zrobić. Każda technologia ma swoje wady i zalety, bariery i możliwości. Wiedza i doświadczenie dotyczące w/w technologii może być na poziomie deweloperskim ( strony Divi lub Bootstrap ), webmasterskim ( oprócz IAI IdoSell ) lub copywriterskim ( każde z wymienionych ).
Projekt nowy, dokończenie, poprawa?
W zasadzie każdą stronę WWW można poprawić, nawet jeśli oznaczałoby to przeniesienie strony internetowej na inną technologię website. Małe poprawki w kodzie można wykonać na każdej stronie. Jeśli sprawy nie są skomplikowane, to załatwiamy je od ręki. Dokończenie lub poprawa większego projektu strony internetowej lub wejście na sklep online wymaga już głębszego namysłu. Chodzi głównie o to, aby nie marnować sobie nawzajem czasu. Praca na podstawie dłuższego wywiadu ( jak zwykle tylko na podstawie umowy ). Co do nowych projektów, to zawsze fajna sprawa niezależnie od wielkości. Lubię siadać nad wszystkim co ma jakikolwiek głębszy sens. Agroturystyka, wróżby, usługi, mikro sklepy, masowe dodawanie większej ilości produktów, akcesoria GSM, meble i na prawdę wiele innych produktów i usług, z których gro przeszło w taki czy inny sposób przez moje ręce. Jako deweloper, webmaster i copywriter mówię: fajnie jest pracować nad każdym projektem niezależnie od pełnionej roli marketingowej, programistycznej czy e-magazynowej.
Ilość usług / produktów?
Czyli tzw. wielkość paczuszki i zarazem zasięg projektu webmasterskiego, do którego mamy usiąść. Usługi i produkty są różne względem siebie, więc chcąc nie chcąc wpływają na etniczne aspekty wykonywanego dzieła. Zalecane są różne sposoby prezentacji innych produktów i usług. Trzeba uwzględnić multum faktów i mitów, zebrać takie dane rynkowe ( głównie benchmarking ), żeby wykonać najlepszą pracę z możliwych. Internetowy usługodawca, e-handlowiec, musi dzięki naszej pracy urosnąć na tyle, aby mógł osiągnąć lub przeskoczyć poziom ilościowy. Po skoku tym następuje skok jakościowy, czyli budowa marki, ale to już temat na nieco inną okazję.
Ilość fraz, kategorii, cech, opisów, artykułów?
Innymi słowy, jak dużo pracy masowej i kreatywnej nas czeka w związku z otrzymanym zleceniem, paczuszką informacyjną i szeregiem następnych prac. Przystępując do projektu staram się dostrzec jego wielkość i drzemiący w nim potencjał. Techniki są różne, swojej wielkości doczekała się nawet technika pijanego mistrza. Dlatego trzeba wszystko dość dobrze przemyśleć, przejść się kilka razy wokół projektu, porozmawiać dłużej przez telefon i ustalić fakty. Realizować zlecenie ze świadomością ilości potrzebnej pracy, nakładów czasowych, umiejętności, czy nawet wsparcia, atmosfery wokół projektu, etc..
Wytyczne jakościowe / instrukcje procesowe ?
Cięcie layoutu w Divi, CSS, WordPress i Bootstrap, dobór grafiki ( palety kolorów, jakość zdjęć ), ikony… I dalej elementy stron WWW lub kart produktowych, układ Landing Page, sposób optymalizacji strony usługowej lub sklepowej, linki wewnętrzne, opisy kreatywne, optymalizacja tytułów i podtytułów, ciekawe leady, oryginalne opisy produktowe, opracowanie copywriter SEO.
Jakie usługi / produkty?
Jakie usługi / produkty mają być promowane na stronie WWW / sklepie online? Stronę internetową, tak jak i tym bardziej sklep projektujemy, budujemy i stawiamy wewnątrz, tj. na potrzeby rynku, branży ( gałęzi gospodarki ), misji i celu firmy / organizacji / jednostki ( np. artysty ), dla której tworzone jest serce kampanii usługowej czy handlowej w Internecie. Patrzymy przez pryzmat rynku, również konkurencji. Pokazujemy najlepsze rozwiązania, przedstawiamy różne warianty cenowe, wybieramy celnie. Wyznajemy podstawową zasadę marketingową: nie ważne co sprzedajesz, ważne w jaki sposób. Doświadczenie, wiedza, umysł analityczny, kreatywność, zrozumienie potrzeb drugiego człowieka. Proponowanie tylko takich rozwiązań, z których będziemy dumni. Wykonujemy pomniki amerykańskiego pragmatyzmu, polskiej woli walki i ludzkiej zaradności. Preferujemy szczegółowe omówienie nawet najmniejszego projektu (wywiad minimum 1-2 godziny, obowiązkowa korespondencja mailowa odnośnie krojów i kolorów CSS, wycinanie layout gratis drugi raz ). Bezproblemowe rozpatrywanie reklamacji ( ewentualne poprawki w cenie ). Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy ( ideał marketingu ). Doradzamy bez zobowiązań zawsze kiedy mamy czas i nie jesteśmy obłożeni pracą. Z konkretnymi pytaniami można dzwonić zawsze, co praktykowane jest dwustronnie.
Czy piszemy bloga?
Artykuły SEO – blogowe lub artykuły profesjonalne techniczno-marketingowe. Artykuły na strony internetowe ( na subpage = podstrony ). Podstrony osadzamy w menu. Do podstron z menu ( 6-10 ) dodajemy ( podlinkowanie ) podstrony z artykułami na 2-3 strony tradycyjnego A4. Wszystko razem jeszcze raz łączymy ( linki ) ręcznie ( Bootstrap ) lub na wpół automatycznie ( WordPress Divi ). Jest to tzw. I faza kampanii marketingowej dla strony WWW niekoniecznie do wykonania przy pierwszym zamówieniu ( można zacząć od samego image css copywriting layout z podpięciem pustych podstron i podlinkowaniem statycznym w obrębie struktury menu stopka ). Więcej o stawianiu ( nie tylko budowaniu ) strony WWW – można przeczytać tutaj ( bezpieczny wewn. target link https do artykułu blogowego ).
Tłumaczenie na popularne języki?
W moim przekonaniu wymóg profesjonalizmu. Inwestycja dla marki na rynek polski. Deweloper, który stawia strony internetowe, sklepy, dodaje produkty i wystawia aukcje zawsze powinien przytaczać informację (co skrupulatnie robię, jak tylko pada podobne pytanie), że opisy zostaną wykonane w języku polskim, który mamy opanowany na dobre. Języki obce zależnie od potrzeb, ale zawsze tłumaczone profesjonalnie. Inne tłumaczenie pozbawione jest głębszego sensu. Tłumaczenie zostawiają Państwo deweloperowi lub wykonujecie we własnym zakresie i podsyłacie na pocztę e-mail.
Jakie cele i terminy?
To jest ważne pytanie kontrolne. Dla mnie to pytanie raczej o charakter klienta i jego podejście do biznesu. Konkretne, rzetelne informacje, kawa wylana na ławę, umowy na biurku, działamy. Od razu konkretna paczuszka kontrolna na pracę w technologii stron internetowych i sklepów postawionych na WordPress WooCommerce Divi Visual Composer, PrestaShop WP Bakery, Baselinker, Allegro, eBay, Amazon i dalej… HTML / CSS layout grafika website webmaster copywriter deweloper Divi Theme Elegant. Dla mnie sukces klienta jest moim sukcesem. Pragnę prowadzić interesy i budować relacje biznesowe dotyczące marketingu internetowego dla stron internetowych i sklepów on-line. A jakie są Twoje cele e-handlowcu? e-usługodawco? e-agencjo SEO?
Zależne od woli klienta i przyjętych uzgodnień. Współpraca elastyczna. Gwarantowana rzetelna obsługa klienta, poszanowanie dla wykonanej pracy i trzymanie się przyjętych terminów. Poślizgi zdarzają się na przełomie Świąt Bożego Narodzenia. Ogólnie uprasza się o zlecanie prac z co najmniej 2-3 miesięcznym wyprzedzeniem, bo inaczej nie ma szans na nieprzeskoczenie sezonowej górki. W przypadku sklepów najlepiej maksymalnie w październików (i też tylko dodawanie produktów). Nowe projekty najlepiej pod koniec miesiąca. Strony internetowe każdego miesiąca, Nowe sklepy tylko z początkiem Nowego Roku ( przemyślane projekty najwcześniej grudzień ).
Jaki budżet jest potrzebny na zbudowanie strony WWW?
Budżet zależy od klienta. Koszt minimalny za stronę internetową to ~400 zł, na sklep internetowy trzeba przygotować na początek ~1200 zł. To idzie na frontpage, grafikę, ogólnie layout strony: menu, stopkę i środek. Nie ma ograniczenia cenowego. Potem stawki trzeba przeliczać w odniesieniu do stawki godzinowej, ale zazwyczaj wszystko jest wcześniej przeliczone ( jak można zorientować się po cenniku – zobacz bezpieczny a_target link wewnętrzny https do cennika Michał Chechelski ). Koszty dodawania podstron ( artykuły blogowe po 15 zł / 1 str. ), produktów, opisów produktowych, układania drzewa kategorii, filtrów… Kreacja aukcji internetowych, obróbka graficzna na sklepach WooCommerce PrestaShop, IAI ( IdoSell ), Shoper, Allegro, eBay, Amazon, Baselinker i inne… Aby postawić stronę internetową, która będzie dobrze pozycjonowana w Google, trzeba wyłożyć do 3000 zł. To jest branżowe minimum rzetelnej obsługi klienta ( oczywiście z mojej perspektywy). Sklep internetowy pod klucz 3 x tyle, a nawet 2 x więcej (praca tylko zespołowa, team deweloper + webmaster / niezależne agencje ).
Jakie umowy podpisujemy?
Preferowana jest umowa określająca warunki realizacji zlecenia. Umowę przygotowuje deweloper i wysyła do podpisu (drogą mailową). Zadaniem klienta jest podpisanie umowy i odesłanie jej (drogą elektroniczną lub pocztą tradycyjną). W grę wchodzą umowy: umowa o dzieło, umowa zlecenie, umowa współpracy między firmami, umowa przetwarzania (RODO), umowa poufności NDA, Wymiana dokumentów drogą elektroniczną, kurierem lub pocztą (również inpost). Umowa jest warunkiem rozpoczęcia realizacji zlecenia.
Zaliczka czy bez?
Zaliczki w przypadku klientów zagranicznych (nawet do 100%), zaliczki od klientów krajowych (do 30%). Zaliczki nie obowiązują stałych klientów. Dogodne terminy wpłat (do 40 dni, tj. maksymalnie 30 + 10 dni, czyli do 10 następnego miesiąca).