Jak zbudować sklep? Na czym skończyć

Co robimy w pierwszej kolejności? Odkładamy decyzję na za miesiąc. W styczniu planujemy i racjonujemy wydatki. Znajdujemy czas na rodzinę i dla siebie. Musimy nabrać sił przed kolejnym krokiem. Sklep stacjonarny czy internetowy to zawsze duża inwestycja. Handel stacjonarny został całkowicie zdominowany przez duże sieci handlowe. W wielu przypadkach są to też polskie sieci (choć w niewielkiej). Internet powinien więc być i jest ziemią obiecaną dla najsłabszych. Podobnie jak USA dla starszych.

Życie w świecie wirtualnym już dzieje się na naszych oczach, tylko w większości nie dostrzegamy zmian. Między-okresie, jak to ładnie ktoś powiedział. I w tym między-okresiu, z tym Przedwiośniem trzeba się oswoić. Do tych czasów trzeba się adoptować lepiej niż młodsi. Tu też jest rywalizacja pokoleniowa. Zwłaszcza młodzi ludzie, którzy garną do technologii, często nieświadomie dostrzegają jej przyszłościowy potencjał. Zmiany w Sieci zachodzą bardzo szybko i będąc “wirtualnym”, czy “podpiętym”, zmianę tę można zaobserwować w przeciągu 4-5 lat. Nie powiem, że za pieniądze można kupić wszystko, ale rynek usług e-commerce jest bardzo rozbudowany, a klientów nie brakuje. Można więc, może za nieco większe pieniądze, ale można…

Czym w ogóle jest sklep internetowy i w jaki sposób go rozumieć? Jest to kanał sprzedażowy, zazwyczaj drugi, a w odosobnionych przypadkach – pierwszy. Koszt instalacji sklepu internetowego z jedną kartą produktową do prostej duplikacji to inwestycja rzędu 500 zł za postawienie sklepu i około 100 zł roczny abonament za serwer i domenę. W następnej kolejności można uzbroić sklep w jakiś bardziej przemyślany szablon, w którym najważniejszy jest prosta strona startowa i przejrzysta karta produktu. Kolejny krok to za-towarowanie, promocja i pozycjonowanie. Z promocją i pozycjonowaniem wychodzi oczywiście najgorzej, bo przy okazji pojawia potrzeba wprowadzania różnych zmian, a sam proces budowy sklepu zaczyna się przeciągać. Brak zysków i wysokie koszty w pierwszym roku. Po tym czasie można ocenić efekty.

Sklepem jednak trzeba się cały czas zajmować. Trzeba znajdywać na niego czas i inwestować nie małe pieniądze. Sklep ktoś musi postawić i go rozwijać. Proszę się jednak nie łudzić, że można to zrobić samodzielnie. Jeśli nie mamy większego pojęcia o budowaniu sklepów internetowych, to trzeba to komuś zlecić. Nie oznacza to jednak możliwości pozostawienia sklepu samego sobie. Właściciel sklepu zawsze jest jego najważniejszym inwestorem i to na jego barkach spoczywa zarzadzanie pracą i jej kontrola.

W praktyce budowa sklepu nigdy się nie kończy. Inwestycja zawsze znajduje się w jakiejś fazie ruchu. Okresowo będziemy musieli wprowadzać nowy towar na magazyn, zmieniać sposób promocji, intensyfikować pozycjonowanie sklepu w Sieci, odświeżać design, poprawiać błędy i likwidować problemy. Bez właściwej opieki, poszerzania wiedzy, porządkowaniu na sklepie i poprawiania jego wyglądu, sklep nie zacznie przynosić zysków.