Konfiguracja sklepu internet. integracja modułów synchronizacja

Sklep internetowy wymaga konfiguracji ustawień, tak podstawowych, jak i zaawansowanych. Jeśli tworzymy sklep na silniku open source, musimy dokonać jego instalacji na sererze. Przed przystąpieniem do bardziej zaawansowanych prac magazynowych, warto ustawić sposób wysyłek, a w tym gabaryty. Z początku możemy też zadbać od razu o odpowiednie ustawienie poczty email. Z reguły też dokonujemy podstawowej konfiguracji sposobu wyświetlania się i wyglądu takich elementów sklepu internetowego, jak nagłówek, stopka, karty produktowe i strona domowa.

Sklepy zbudowane w oparciu o silnik open source (PrestaShop, Magento, OpenCart) wymagają instalacji na serwerze. Stąd też w przypadku wyboru tego typu oprogramowania dochodzi dodatkowy problem w postaci wyboru odpowiedniego hostingu. Poza tym, że wybrane usługi hostingowe powinny cieszyć się niezawodnością i odpowiednią prędkością, tak sklep i serwer muszą być kompatybilne pod względem wersji PHP oraz kilku innych zmiennych. W razie problemów z instalacją oprogramowania sklepu internetowego, zawsze można poprosić usługodawcę hostingu o wsparcie techniczne.

Jeśli mamy już sklep internetowy zainstalowany na serwerze, to powinniśmy dokonać konfiguracji jego podstawowych ustawień. Jednym z podstawowych ustawień, o które powinniśmy zadbać jest skonfigurowanie poczty email, aby otrzymywać wiadomości systemowe i maile od klientów. Ustawienie poczty email na sklepie internetowym wymaga podania kilku zmiennych definiujących system pocztowy i adresata.

Od razu możemy pokusić się o odpowiednią konfigurację wyszukiwarki sklepowej, co jest bardzo istotne w kontekście przyszłych prac magazynowych, zwłaszcza tych dotyczących nazwy (tytułu produktu). W konfiguracji wyszukiwarki sklepowej ważne jest to, aby wiedzieć, jakie domyślnie słowa kluczowe, będzie wpisywał klient w poszukiwaniu produktu. Wyszukiwarka sklepu internetowego nie może być zbyt szczegółowa, bo wtedy klient niczego nie znajdzie. Wyszukiwarka nie może też być zbyt ogólna, bo wtedy pod polem wyszukiwania znajdzie się zbyt dużo różnorodnych produktów. Klienci często w wyszukiwarkach sklepów internetowych wpisują nie tyle co ogólne nazwy produktów, bo do takowych mogą się dostać poprzez menu główne (choć niekiedy chodzą na skróty i wpisują ogólną nazwę szukanego produktu i cofają się do kategorii głównej korzystając przy tym z menu okruszkowego), ale wpisują te cechy, które są im dobrze znane, a do których nie mogą szybko dotrzeć poprzez systemy filtracji. Najczęściej są to nazwy właściwe produktów (nazwy określonych modeli), czy numeracje fabryczne. Wyszukiwarkę sklepu internetowego należy ustawić zwłaszcza pod ściśle określone nazwy produktów i numery seryjne. I pod tym kątem należy też odpowiednio kreować nazwy produktów na kartach sklepu internetowego. Zasadniczym problemem, który pojawia się w trakcie tych prac jest domyślny sposób pisania nazw i numerów fabrycznych przez klientów. Głównie chodzi o to, czy klienci wpisują te nazwy i numery razem (łącznie), czy osobno? Tu należy zapytać o właściwości wyszukiwarki. Sprawa nie jest prosta, ale z reguły numeracje powinno się zapisywać w tytułach w taki sam sposób, w jaki zapisywane są na rzeczywistych kartach gwarancyjnych, metkach czy naklejkach produktowych. Klient po prostu je przepisze, jeśli szuka takiego samego modelu. A jeśli klient szuka nowego modelu, to doświadczony sposobem zapisywania modeli (na bazie wcześniejszych wyszukiwań), wpisze model i numer w domyślny sposób. Poza tym warto włączyć klientom podpowiedzi produktowe, co pozwali im szybko skorygować sposób pisania nazw.

Równie ważną konfiguracją dla przyszłych prac magazynowych jest ustawienie wysyłek (w tym gabarytów) produktów sprzedawanych na sklepie internetowym. Jeśli odpowiednio nie ustawimy sposobów wysyłek, gabarytów i cen dla produktów, a przejdziemy do prac nad wprowadzaniem produktów, to błąd ten będzie nas kosztował potrzebę wprowadzenia poprawek do kart produktowych. Niemniej jednak, podobnie jak drzewo kategorii i system filtrów, tak i klasy produktowe dla wysyłek można ustawiać na bieżąco, w trakcie pierwszych prac magazynowych. Jeśli mamy świadomość co do asortymentu sprzedawanego na sklepie, to powinniśmy dokonać przynajmniej wstępnej konfiguracji wysyłek i ewentualnie szybko korygować te ustawienia w trakcie dodawania produktów. Takie samo podejście powinniśmy zastosować do budowy drzewa kategorii i systemu filtracji. Powinniśmy mieć ogólną orientację co do różnorodności asortymentu sklepu i rozpisać podstawowe ustawienie drzewa kategorii. Zbudowanie bardzo dobrego systemu filtracji wymaga znajomości cech poszczególnych produktów i też warto rozpocząć pracę nad tym system jeszcze na poziomie podstawowej konfiguracji sklepu.

Wpływ na pracę magazynową mogą mieć też obsługiwane formy płatności i konfiguracja ustawień paragonów i faktur. Chodzi zwłaszcza o numery magazynowe i numery identyfikujące produkty (zwłaszcza warianty). Zanim więc przystąpimy do wypełniania kart produktowych powinniśmy dokonać konfiguracji ustawień informacji pomocnych w identyfikacji dokumentów magazynowych, fiskalnych i płatniczych.

Niekiedy już na początku wiadomo, że silnik, na którym stawiamy sklep internetowy, wymaga modyfikacji. Specyfika systemu sprzedażowego, logistycznego czy marketingowego firmy handlowej może narzucać potrzebę wprowadzenia jakiś wtyczek, czy dodatkowych modułów na sklep internetowy. W związku z tym, że mogą one mieć wpływ na wygląd sklepu i organizację gospodarki magazynowej, tego typu modyfikacje należy wprowadzać zanim dojdzie do intensyfikacji prac. Podobnie rzecz się ma z konfiguracją integracji sklepu z innymi platformami e-commerce. Jeśli już na wstępie wiadomo, że takiej konfiguracji należy dokonać, to trzeba to zrobić od razu. Potem bowiem może się okazać, że prace magazynowe nie uwzględniające kontekstu integracyjnego z innymi platformami e-commerce i w konsekwencji trzeba modyfikować opisy. Dla przykładu, późniejsza konfiguracja ustawień integracji z zewnętrznym integratorem i nie uwzględnienie sposobu pracy tego integratora w opracowywaniu nazw i opisów produktów na sklepie internetowym, może skutować potrzebą modyfikacji tych elementów karty produktowej na potrzeby wystawiania aukcji internetowych. Lepiej wykonać tę samą pracę raz? Dwa? Czy trzy razy? W moim przekonaniu raz, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą pieniądze.

Poza tym back office oprogramowania sklepów internetowych udostępniają też szerego opcji konfiguracyjnych pozwalających ustawić sklep internetowy wedle naszych oczekiwań. Możemy, na przykład, wyłączyć możliwość kupowania (włączyć tryb katalogowy), co jest bardzo przydatne zwłaszcza w okresie budowy sklepu. Nasz sklep staje się wtedy katalogiem produktów. Możemy też np. nakazać naszemu sklepowi internetowemu, aby ten zapamiętywał koszyk klienta. Inną opcją jest np. zezwolenie gościom (niezarejestrowanym klientom) na robienie zakupów w sklepie. Takich opcji personalizujących i indywidualizujących pracę sklepu jest naprawdę dużo. Warto zadbać o ich odpowiednią konfigurację.