Kilka tematów, parę wątków. Wszyscy czekamy na udane Święta. Covid-19 doskwiera, ale dla e-handlowców to mogą być pierwsze lepsze żniwa od kilku lat. Handel to rzecz święta nawet (i w szczególności) też dla takich e-usługodawców, jak ja. Osamotniony w boju Ronin (Samuraj bez Pana) podążam ścieżką wyznaczaną przez moich klientów. Webmasterka poradzi sobie w każdych warunkach, ale upadek e-handlu byłby klęską. Pfhhuuu… pfhhuuu… przez lewe ramię.
O czym dzisiaj? O wątkach w systemie ecommerce. Idosell masakra jakaś, już lepiej chodziło IAI. Amazon próbuje jakiś nieśmiałych podejść, jest też trochę pracy (o dziwo) przy pozycjonowaniu aukcji. Pochwalę się moim ostatnim wdrożeniem, kilkanaście aukcji pod grafiki na Blokada PARKING STOP. Rynek na pozycjonowanie to gra na krótko za mały zarobek, ale bardzo cieszy.
Co można powiedzieć o tego typu pracy? Jest to pozycjonowanie aukcji internetowych na Allegro w oparciu o materiały dostarczone i do znalezienia w Sieci. W grę wchodzi nagłówek typu billboard, stopka serwisowa, zdjęcia kontekstowe, kompozycje, etc.. Profesjonalny układ aukcji. Projekt wdrażany od razu, dodatkowe aukcje według tego samego rozliczenia. Krótkie serie dla producentów, dystrybutorów i dropshipping-owców.
Rozciąganie w dół
Do pewnego poziomu piekła metoda odpowiednia. Dominuje trend coraz prostszych aukcji. Średnio kilka (5-8) sekcji. Dla mobilnych najważniejsza jest kolejność zdjęć, dlatego można stosować krzyżówkę dla opisu (zdjęcia-teksty-zdjęcia). Na smartfonach długość czytania opisu jest mniejsza niż na deskopach i zbliża się do czasu przeglądania galerii. Stąd zdjęcia kontekstowe na tył.
Aukcja musi być czysta, tj. profesjonalna prezentacja oferty w prostym i zrozumiałym układzie. To ma być reklama. Kiedyś otwierając gazetę widzieliśmy małe lub super duże reklamy o prostej formie. Dziś wygląda to nieco inaczej, ale podstawowe zasady marketingu reklamy są niezmienne: ZATRZYMAJ SIĘ, SPÓJRZ, KUP. Istnieje przy tym różnica zależna od półek, ale ogólna zasada jest taka sama: MA SIĘ KOŃCZYĆ AKCJĄ.
Ja osobiście rozumiem to nieco mniej, aniżeli każdy z moich klientów z osobna. Ot domena outsourcingu. Niemniej jednak staram się słuchać i wykorzystywać swoje doświadczenie. Moje empatyczne podejście, jeśli w ogóle występuje, to z braku czasu i chęcią utrzymania działalności na rentownym poziomie. Pozycjonowanie aukcji to krótkie i szybkie zlecenia, co nie oznacza, że nie są profesjonalne. Proszę pamiętać, że firma web3promagraco Michał Chechelski mówi: SATYSFAKCJA GWARANTOWANA (albo zwrot pieniędzy). Od wielu noszę się z tym hasłem, dlatego zawsze pracuję tak, aby nie musieć go realizować :))
Poprawiałem ostatnio swój wpis o pozycjonowaniu aukcji, bo zaczęliście Państwo o niego dopytywać: METODY POZYCJONOWANIA AUKCJI INTERNETOWYCH. Pisałem też trochę o systemie e-commerce. Ogólnie wracam pamięcią do wielu wątków i co dziennie ciężko pracuję (wnoszę wartość dodaną). Tyle przechwałek na temat, które w zasadzie nie istnieje w takim sam sposób, jak na Google. Aukcje na Allegro pozycjonuje się pośrednio poprzez poprawę ich wyglądu (profesjonalizacja) i duplikację. Nie zamyka się starych aukcji, a tworzy nowe serie produktowe, zestawy, kombinacje, produkty czy innego typu oferty marketingowe.
Pozycjonowanie zewnętrzne
Nad aukcjami Allegro powinno się pracować skokowo, cyklicznie i w sposób przemyślany. Warto np. założyć jakiś górny budżet i realizować go kroczkami. Elastyczne podejście do klienta gwarantują firmy e-usługowe, np. taka, jak nasza. Istnieje (przynajmniej w teorii) jeszcze taka forma pozycjonowania aukcji Allegro, która zakłada linkowanie do środka ze sklepów internetowych. Metoda ta była już kilkukrotnie wdrażana w kilku projektach na szerszą skalę, ale na razie bez większego sukcesu. Może to dobrze, bo pośredników w tym procesie (poza takimi robotnicami, jak ja) nie trzeba. Z reklamowaniem aukcji na sklepach i portalach jest o tyle problem, że trzeba niejako budować nowy front dla tego podejścia. Już lepiej metodę tą zaadaptować do akcji promocyjnych Allegro. Oczywiście są to droższe, ale i chyba nieco skuteczniejsze metody pozycjonowania już zewnętrznego. Innym sposobem jest link od dynamicznego czasopisma e-commerce. Wiele też zależy od oferowanych produktów i samego klienta.
Jak więc radzić sobie w gąszczu tych problemów? Potrzeba do tego doświadczenia i trochę szczęścia. Promowanie ofert na Allegro i poza nim wymaga wprawy. Bezpieczniejsze jest promowanie z własnego sklepu. Nieco droższe będą usługi copywritingu. Istnieje przy tym problem utraty linku na skutek zamknięcia aukcji, który można zniwelować promując całe konto. Można przedstawiać różne produkty i usługi na sklepach i linkować je do sklepu Allegro (produkty użytkownika). Jeśli do tego samemu prowadzi się sklep, to aukcje obowiązkowo należy podlinkować na karcie produktu, podpiąć wtyczkę wyskakującego okienka i prowadzić bloga sklepowego (dla chętnych).
Chcemy naszych klientów witać na Allegro, sklepie i wszędzie tam w sieci, gdzie reklama jest tania (nie udawajmy, że stać na drogą bez przepłacania). Osobiście, jak każdy konsument nie lubię nachalnych reklam, najwyżej machnę ręką, ale je widzę. Reklamy aktywne są niczym muchy, które się przegania. Niekiedy tylko znajdzie się jegomość, co kliknie i przewróci klika stron. Aukcje allegro najłatwiej linkować w prosty sposób z treści bloga, strony WWW lub sklepu. Na karcie produktu może być i powinno się znaleźć przekierowanie na allegro z atrybutem nofollow.
Prosty przykład linkowania do aukcji na allegro: moja oferta na Allegro.