Pozycjonowanie aukcji internetowych Allegro sposób na dobrą pozycję

Pozycjonując aukcje Allegro warto zwrócić uwagę na dwie kwestie, po pierwsze optymalizacja wewnętrzna, a w następnej kolejności duplikacja aukcji wokół podsystemu wariantów (aukcja wielowariantowa + każda aukcja osobny wariant, w sumie minimum 3 aukcje), podpięcie pod każdą aukcję produktów komplementarnych jako elementów do zestawu (np. elementy serwisowe lub tańsze produkty mogące się uzupełnić… uzupełniać potrzebę związaną z obsługą produktu podstawowego).

Przechytrzenie produktyzacji poprzez wystawienie aukcji z tańszym produktem ale droższym transportem… oraz dodatkowo wystawienie aukcji z droższym produktem ale szybszym i darmowym transportem (dodatkowo kolejne 2 aukcje). Już z jednej aukcji możemy zrobić 5 aukcji (i powinniśmy). Dodatkowo możemy poszukać kolejnej pasującej kategorii, najczęściej jest, co powala na wystawienie kolejnej aukcji (z jednej aukcji możemy zrobić już 6 aukcji). Ostatnim krokiem jest podpinanie aukcji pod różne produkty, a w zasadzie do kolejnych grup produktowych (innych ofert tego produktu). Zazwyczaj po kodzie EAN znajdziemy 2-3 karty produktowe, pod które podpinają się inni sprzedawcy. Wspólnie tworzą oni (mniej lub bardziej przypadkowo) produkty o różnych ilościach i wartościach ocen. Takie operacje dywersyfikacyjne poskutkują wystawieniem w sumie do 10 aukcji z jednym, tym samym produktem. Nie będzie to jednak duplikacja prosta, a przemyślana pod względem algorytmu Allegro.

Jeśli więc mamy koszyk asortymentowy z 10 produktami, to warto wystawić je w przemyślany sposób. W pierwszej kolejności 10 dobrze zoptymalizowanych aukcji pod względem treści i zdjęć. Potem duplikacja aukcji w obszarze podsystemów Allegro włącznie z podsystemami promocyjnymi, jak promocja aukcji w obrębie listingu kategorii, w strefie okazji oraz ADS. To dam nam w sumie siłę do 100 aukcji.

Omawiany tu sposób pozycjonowania i optymalizacji aukcji internetowych na Allegro sprawdzi się tylko wtedy, kiedy będziemy mieć dobrą kontrolę nad stanami magazynowymi, np. jeśli powiążemy wszystkie aukcje z produktami na magazynie. Jednemu produktowi będzie bowiem odpowiadało kilka lub kilkanaście aukcji. Utrzymanie porządku w stanach magazynowych nie będzie ani łatwe, ani w praktyce możliwe bez synchronizacji stanów aukcji i produktów. Możemy to osiągnąć i w praktyce zawsze to osiągamy wystawiając aukcje poprzez menadżer Baselinker z magazynem centralnym. Dodatkowym czynnikiem miękkim, bez którego nie działa żaden system jest jakość obsługi klienta, również bardzo sprawnie monitorowana przez Allegro. Nie należy też zapominać o udostępnieniu kupującemu jak największej ilości kanałów dostawy i metod płatności.

  • Aukcje wspólne (wielowariantowe)
  • Aukcje osobne (każda aukcja osobny wariant)
  • Zestawy (prezentacja produktów komplementarnych)
  • Podpinanie aukcji pod różne produkty (droższe i tańsze serie produktowe)
  • Wystawianie aukcji w różnych kategoriach
  • Dostawa za darmo (droższy produkt), dostawa płatna (tańszy produkt)
  • Powiązanie aukcji z produktami na magazynie

Aukcje wielowariantowe, to pierwsze aukcje, które powinniśmy stworzyć. Są one bowiem silniejsze od aukcji jednowariantowych (jedna aukcja jeden wariant). “Silniejsze” pod tym względem, że łatwiej się je pozycjonuje pod warunkiem, że każdy wariant na aukcji jest dostępny, a obsługa klienta reaguje na problemy z brakiem informacji o wyborze koloru lub wzoru.

To dobre rozwiązanie pozycjonujące stanowi bardziej chwilowy lub stały punkt wyjścia dla dalszych prac. Szybko wystawione aukcje wielowariantowe dla 10 produktów przerabiamy na aukcje jednowariantowe. Jeśli mamy podpięte stany magazynowe i pracujemy przez Baselinker, to taka operacja będzie prosta dla organizacji i kontroli. Aukcje jednowariantowe spinamy pod względem wariantów i mamy na aukcji okienka z kolejnymi kolorami, rozmiarami, etc.. Do tego, do każdej aukcji podpinamy substytuty lub dobra komplementarne i mamy kilka razy więcej aukcji (30-50), które są dobrze zoptymalizowane wewnętrznie (bazują na pierwotnym szablonie). Aukcje jednowariantowe generują już mniejszy ruch, ale łatwo się je kontroluje. Do zestawów warto wrzucać tylko przemyślane “uzupełnienia”.

Podpinanie aukcji internetowych pod różne produkty wiąże się z koniecznością posiadania nr EAN tego produktu. Allegro nie udostępnia tego typu danych, więc “sztuczkę tę” można wykonać jedynie na produktach oryginalnych, do których posiadamy nr EAN. Sprzedawca też może wystawić ten sam produkt z innym, tj. własnym EAN (poprzez nadanie numeru ewidencyjnego produkt).